انواع فنس فلزی آهن نت توری فلزی

فِنس (به انگلیسی: Fence) که به اشتباه فَنس هم تلفظ می‌شود و به آن توری حصاری یا حصار توری هم گفته می‌شود، یک نوع از حصار است که از سیم‌های فلزی به‌صورت یک توری فلزی بافته‌ شده، ساخته می‌شود. بیشترین کاربرد این فنس‌ها در حصارکشی زمین‌ها و خانه‌ها است. جنس فنس معمولاً از سیم‌های فولادی با روکش گالوانیزه یا پلی اتیلن می‌باشد که انواع مختلفی را شامل می‌شود. در ادامه به انواع فنس یا توری فلزی می‌پردازیم.


توری حصاری

توری حصاری که با استفاده از سیم مفتول تولید می شود، دارای شبکه هایی با شکل لوزی بوده و سیم مفتول ها به صورت قلاب در هم بافته شده اند. همانطور که از نام این نوع توری مشخص است کاربرد اصلی آن در فنس و حصار کشی می باشد. مفتول مورد استفاده در این توری ها قطری در دامنه 2 تا 3 میلی متر دارند. ابعاد چشمه ها از 5 تا 8 سانتیمتر متغییر است. با توجه به اینکه قیمت توری حصاری در مقایسه با هزینه دیوار کشی دور یک محوطه بسیار پایین است، کاربرد آن صرفه اقتصادی دارد.


توری مرغی

توری مرغی نیز مانند توری حصاری با سیم مفتول تولید می‌گردد. عموما توری مرغی شبکه‌های با شکل شش ضلعی دارد. سیم مفتول‌ها در نقاط اتصال چندین دور به هم تابیده شده‌اند. کاربرد این توری عموما برای تولید قفس حیوانات می‌باشد؛ مخصوصا قفس‌هایی که برای نگهداری مرغ استفاده می‌گردد. از این رو به این نوع توری، توری مرغی می‌گویند. دامنه قطر سیم مفتول به کار رفته در توری مرغی عموما بین 0.7 تا 1.2 میلیمتر می‌باشد. قطر چشمه‌ها نیز بین نیم اینچ (13 میلمتر) تا یک اینچ (25 میلیمتر) متغیر است ولی رایج‌ترین اندازه ابعاد چشمه در بازار توری مرغی چشمه 3/4 می‌باشد. یکی از خصوصیات توری مرغی استحکام مناسب آن و در عین حال شکل‌گیری مناسب است. این خصوصیت در به کار بردن آن برای تولید قفس حیوانات بسیار مفید خواهد بود. اما از توری مرغی در موارد دیگر نیز استفاده می‌گردد و آن استفاده در پوشش سقف سالن‌های سوله و همچنین گاهی استفاده در زیرسازی گچ و پوشش پلاستر دیوار می‌باشد.


توری گابیون

توری گابیون شباهت زیادی به توری مرغی دارد. تفاوت اصلی توری گابیون با توری مرغی نوع بافت چشمه‌هاست. در توری گابیون چشمه‌ها با سه دور تابیده شدن مفتول به دور یکدیگر تولید می‌شود. همچنین ضخامت سیم مفتول در توری گابیون به مراتب بیشتر از ضخامت سیم مفتول در توری مرغی می‌باشد. اندازه چشمه‌ها همانند توری مرغی است و در توری گابیون سیم مفتول فقط نوع گالوانیزه به کار می‌رود. یکی از کاربردهای مهم توری گابیون محصور کردن سنگ چین‌های دیوار می‌باشد که به این دلیل به توری گابیون توری سنگی نیز می‌گویند. در نماسازی خارجی و دکوراسیون داخلی نیز از توری گابیون استفاده می‌نمایند.


توری فرنگی (بچه گابیون)

این توری همان توری گابیون می‌باشد که دامنه قطر مفتول‌های به کار رفته در آن بسیار پایین‌تر از توری گابیون است. از موارد استفاده این توری، ایجاد حفاظ در ساختمان‌های در حال ساخت برای جلوگیری از سقوط مصالح می‌باشد.


توری پرسی

این نوع توری عملا در دسته مش‌های فولادی قرار می‌گیرد ولی به دلیل مشابهت‌های زیاد در این بخش نیز به توضیح آن می‌پردازیم. مش پرسی که دارای شبکه‌های مربع شکل می‌باشد، از بافته شدن سیم مفتول با ضخامت بالا با استفاده از دستگاه پرس تولید می‌گردد. ساخت سبدهای فلزی، استفاده در سرندهای صنعتی و تولید قفس‌های حیوانات وحشی را می‌توان از جمله کاربردهای مش فلزی یا توری پرسی دانست.


فنس مفتول سیاه

این نوع توری از مفتول سیاه ساخته می شود و بر خلاف توری حصاری گالوانیزه، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی ندارد. به همین دلیل استفاده از آن در مناطقی با آب و هوای مرطوب توصیه نمی شود و بیشتر کاربرد این محصول در مناطق با آب و هوای گرم و خشک است.


فنس مفتول گالوانیزه گرم

طول عمر فنس با مفتول گالوانیزه گرم، به دلیل گالوانیزه شدن مفتول بیشتر از مفتول سیاه است. طول عمر این محصول به 40 سال هم می ­رسد و در برابر خوردگی و زنگ زدگی، فرسودگی و اشعه uv خورشید دوام بیشتری دارد. زیبایی این نوع به واسطه داشتن رنگ نقره ای روکش آن از دیگر مزایای آن نسبت به مفتول سیاه است. برای تولید این نوع توری از مفتول هایی با ضخامت 2 تا 3 میلی متر استفاده می شود. سایز چشمه ها برای این محصول 5.7 ، 6.7 و 7.7 سانتی متر است که هر چه سایز چشمه ها کوچکتر باشد مقاومت آن بیشتر است و همچنین امنیت بیشتری ایجاد می کند. خصوصا برای جلوگیری از ورود حیوانات به داخل زمین های کشاورزی باید از سایز چشمه کوچکتر استفاده کرد همچنین برای جلوگیری از خوردن و جویدن فنس توسط حیوانات فنس با مفتول گالوانیزه ضخیم پیشنهاد می‌گردد.


فنس با روکش pvc

در این نوع توری، روکش pvc روی گالوانیزه گرم قرار گرفته و علاوه بر دوام و ماندگاری، زیبایی محصول را چندین برابر می­ کند. این محصول به دو صورت خاردار و یا به صورت قلاب دار تولید می شود. در نتیجه از این نظر می‌توان این محصول را در سه مدل یک طرف قلاب و یک طرف خاردار ، هر دو سمت قلاب، هر دو سمت خاردار، در کارگاه شهر مفتول بر اساس سفارش و نیازهای مشتری تولید کرد.