تولید ورق قلع اندود آهن نت ورق گالوانیزه

در این مقاله، به روش‌های تولید ورق قلع اندود که اولین بار جهت ساخت قوطی کنسرو برای نگه داری غذا تولید شد، می‌پردازیم. دو روش اصلی و کاملا متفاوت برای تولید ورق قلع اندود وجود دارد؛ یکی روش قدیمی و سنتی به نام غوطه‌وری و دیگری روش الکترولیت که امروزه بسیار مرسوم بوده و روشی مدرن در تولید ورق قلع اندود به حساب می‌آید.


تولید ورق قلع اندود با روش الکترولیت اسیدی

دراین روش ، ورق پس از عبور از حوضچه های شستشوی الکترولیتی و شستشو با آب و عبور از حوضچه های اسید شویی الکترولیتی و شستشو با آب ( طی دو مرحله ) وارد حوضچه های محتوی محلول الکترولیت شده و طی پنج مرحله در حالی که شمش خالص قلع بعنوان آند و ورق بعنوان کاتد عمل می کند ، به روش الکترولیتی هر دو سطح ورق قلع اندود می گردد.

پس از انجام عملیات پوشش دهی قلع، ورق با عبور از کوره ای به نام مافل تا درجه حرارت بالای نقطه ذوب قلع گرم گردیده و سپس در حوضچه ای سریعاً سرد می گردد.

پس از این مرحله ورق قلع اندود بعلت جلوگیری از اکسیداسیون سطحی وارد عملیات شیمیایی (رسوب دادن لایه ای از کروم) گردیده و پس از طی عملیات خنک سازی و بازسازی های کنترل کیفی، بسته بندی گردیده و به بازار مورد مصرف خود که صنایع بسته بندی است، روانه می‌گردد.


تفاوت روش غوطه‌وری و روش الکترولیت

روش غوطه وری مشابه روشی است که برای تولید ورق های گالوانیزه استفاده می‌شود. روش غوطه وری به دو صورت پیوسته و غیرپیوسته قابل پیاده سازی است. مشکل اصلی روش غوطه وری تراکم پایین قلع روی سطح می‌باشد. در صورت استفاده از روش جدیدتر الکترولیت تراکم لایه نشانی روی سطح فولاد بیشتر می‌شود.

روش الکترولیت به این ترتیب است که نیاز به یک اختلاف پتانسیل مشخص و یک حمام الکترولیت به عنوان هادی یون ها نیاز است که معمولا از اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک ضعیف استفاده می‌شود، برای انجام لایه نشانی قلع روی فولاد نیاز است تا ورقی از جنس قلع به قطب مثبت متصل شود و در نقش آند در فرآیند ایفای نقش کند و ورق فولادی باید در قطب منفی به عنوان کاتد قرار بگیرد. با شروع فرآیند و اعمال اختلاف پتانسیل ورق قلع خورده می‌شود و روی ورق فولادی می‌نشیند و به این ترتیب ورق قلع اندود تولید می‌شود.البته ورق قلع اندود از یک لایه تشکیل نشده و در چند مرحله پوشش های مختلف از جنس های مختلف روی فولاد پوشانده می‌شود. لایه نزدیک به سطح ورق آلیاژی از قلع و آهن است، لایه بعدی قلع و بعد از آن کروم با چگالی مشخصی لایه نشانی می‌شود، در لایه آخر معمولا از نوع خاصی روغن آلی استفاده می‌شود که طول عمر لایه محافظ را بیشتر می‌کند در برخی مواقع از یک لایه پلیمر در لایه آخر استفاده می‌شود.


استاندارد تولید ورق قلع اندود

ورق های قلع اندود از همان ابتدای تولید خود در کشور انگلستان بر اساس استاندارد تعیین شده‌ای ساخته می‌شوند. به گونه‌ای که تمام شرکت های تولید باید از این استاندارد تبعیت کنند؛ در غیر این صورت ورق های تولید آنها کیفیت لازم را نداشته و هرگز مهر استاندارد دریافت نخواهند کرد. این استانداردها عبارتند از:

استاندارد 623 ASTM

ASTM 657

استاندارد EN آلمان

DIN EN 1012197

این چهار استاندارد اصلی ترین استانداردهای تعیین شده از سوی شرکت های تولیدی آلمان و انگلستان می‌باشند. برای اطلاع از قیمت روز ورق قلع اندود می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن تاپ مراجعه نمایید. مجتمع فولاد مبارکه اصفهان یکی از اصلی‌ترین شرکت های تولید قلع اندود با روش الکترولیت در کشور است. ورق های اندود در این مجتمع با کیفیت بالایی ساخته شده و همگی طبق استانداردهای روز بین المللی ساخته می‌شوند. تمامی ورق ها پس از تولید از نظر مقاومت کنترل کیفی شده و با بسته بندی های مختلف در تعداد انبوه وارد چرخه بازار می‌شوند.


کاربرد ورق قلع اندود

امروزه تقاضای ورق فولادی قلع اندود در بازار خودرو، لوازم خانگی و ساختمان در حال افزایش است. لازم است بدانید که افراد بسیاری می‌توانند از مزایای منحصر به فرد این محصولات، به ویژه ترکیبی از قدرت و وزن سبک آنها، بهره‌مند شوند. یکی دیگر از خواصی که قلع به ورق می دهد، این است که از ورق را در برابر رنگ پس دادن و زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند. بسیاری از ظروف پخت و پز تجاری از فولاد قلع اندود ساخته شده است. دلیل این امر دوام و کیفیت پخت بسیار عالی مواد غذایی با این فلز است. لازم به ذکر است که کاربردهای این ورق به ساخت ظروف مواد غذایی محدود نمی شود. به تازگی، ورق قلع اندود برای ساخت قطعات الکتریکی و بسیاری از محصولات دیگر استفاده شده است.

این ورق ها 100٪ قابل بازیافت بوده و مزایای قابل توجهی در مقایسه با مواد آلومینیومی و مواد خام دیگر دارد. ورق‌های قلع اندود به واسطه ظاهر زیبایشان شناخته شده و با استفاده از لاک و جوهر به راحتی قابل رنگ و چاپ هستند.