KLF

کاربرد نبشی در آسانسور

برای حرکت کابین آسانسور نیاز به ساخت سازه و استراکچر در چاه آسانسور است که این سازه به کمک نبشی جوشکاری و ساخته می شود و  تمام بارهای آسانسور به آن وارد شده که محل اتصال ریل های آسانسور میباشد. نبشی های چهار کنج که ستون نامیده می شود معمولا در سایز 8 انتخاب می شود.

 و به عنوان آخرین کار،  بعد از این که آهن آلات نصب شدند، باید سریعا از ضد زنگ استفاده کرد.


نکات مهم:

1- آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور، شامل اجرای سازه در چاه آسانسور می شود. این سازه، همه بارهای آسانسور را تحمل می کند و محل اتصال ریل های آن است. در سازه آسانسور برای ستون ها، از نبشی 10 برای چهار گوشه اتاق استفاده میکنند و در کلاف بندی از ناودانی8 که با فاصله های صحیح از یکدیگر در طرفین چاه به جز ورودی آن اجرا می گردد، استفاده میشود و در نهایت کلاف آخر که مربوط با سقف چاه است، تشکیل می شود.


2- آهن کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت فلزی

در ساختمان های اسکلت فلزی، در صورتی که یکی از ستون های خود ساختمان در گوشه چاه آسانسور قرار داشته باشد، می توان آن را به عنوان یکی از ستون هایی که برای آسانسور مورد نیاز است، مورد استفاده قرار داد و حتی میتوان از حلقه کلاف بندی طبقه ها نیز در نقش یکی از کلاف های مورد نیاز برای سازه آسانسور بهره برد. معمولا در ساختمان های دارای اسکلت فلزی، پل گرفتن از ساختمان برای شاسی کشی ساده تر است.


3- شاقول ریزی جهت اجرای سازه چاه آسانسور

این کار برای در آوردن خطای چاه انجام می شود. اگر در چاه آسانسور، ناشاقولی وجود داشته باشد و پودرها و تیرها عقب و جلو باشند، ما داخلی ترین پودر را ملاک قرار میدهیم. برای این کار، یک نفر روی پشت بام و چاه آسانسور رفته، نخ ریسمان را آویزان و در هر گوشه، هر دو دیوار را شاقول ریزی می نماید. نفری دیگر هم در طبقه ها داخل ترین دیوار را در نظر گرفته و مقدار اختلاف اندازه آن با معادلش در پشت بام را اندازه می گیرد و می نویسد. این عملیات را باید برای هر چهار گوشه انجام داد تا خطای چاه به دست بیاید.

پس از این که این مرحله، اگر چاه آسانسور دیوار چینی شده، باید بال ناودانی ها را مد نظر قرار دهیم.


کلاف بندی

با در نظر گرفتن اندازه های به دست آمده از چاه، آهن آلات کلاف را برش می دهیم. در آسانسورهای وزنه پشت هر کلاف، یک ناودانی پشت چاه با ابعاد عرض چاه و دو مورد نیز برای طرفین با ابعاد عمق چاه در نظر گرفته می شود. در ورودی آسانسور از کلاف استفاده نمی شود. در ضمن، کلاف ها باید به صورت تراز اجرا گردند.


تعداد کلافها :

•          یک کلاف در چاه با فاصله 30 سانتی متر از کف آن

•          سایر کلاف ها با فاصله مینیمم 120 تا ماکسیمم 250 سانتی متر از یکدیگر

•          یک کلاف با فاصله 30 سانتی متر زیر کلاف دال