milgrd

دسته بندی میلگرد

میلگردها در کشورهای مختلف بر اساس استانداردهای مورد نیاز آن کشور تولید می شوند. بنابراین خواص مکانیکی در انواع میلگرد از یکدیگر متفاوت می باشد. کارخانه ذوب آهن اصفهان بخش عمده ای از میلگرد کشور را تامین می نماید که استاندارد این نوع از انواع میلگرد بر اساس استانداردهای کشور روسیه می باشد. در ایران فولاد میلگرد به سه بخش A1، A2 و A3 تقسیم می شود که هر کدام موارد استفاده های مشخصی را دارند.

فولاد میلگرد از نوع اول صاف می باشد و میزان مقاومت تسلیم آن 2300 کیلوگرم و میزان مقاومت کششی آن 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد. فولاد نوع دوم آج دار بوده دارای مقاومت تسلیم 3000 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتی متر می باشد. نوع سوم هم آج دار بوده و به ترتیب دارای 4000 کیلو بر سانتی متر مربع مقاومت تسلیمی و 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقاومت کششی می باشد. میلگرد که در ایران بر اساس استاندارد روسیه تولید می شود و تا 40 میلی متر قطر دارد.


میلگرد انتظار چیست

نوعی از میلگرد که از سطح فنداسیون به بالا ادامه دارد و هدف آن هم اتصال میلگرد اصلی و طولی ستون ها می باشد میلگرد انتظار نام دارد. برای اینکه بتوان میلگرد انتظار را به میلگرد ستون متصل کرد باید زاویه انحرافی 10/1 در میلگرد ستون ایجاد شود. میزان فولاد موجود در این وصله نباید از 10% سطح مقطع ستون بیشتر باشد.


انواع میلگرد و مزیت استفاده از آن در بتن

میلگردها انواع مختلفی دارند که  از جمله می توان به میلگرد ساده، میلگرد آجدار، میلگرد آجدار پیچیده اشاره نمود که هر کدام از این انواع میلگرد کاربردهای مخصوصی دارند. انواع میلگرد دارای خمش می باشند که هدف از این خمش در میلگرد  افزایش گیرایی میلگرد در بتن می باشد. در کل می توان گفت در بتن مسلح وظیفه میلگرد تحمل نیروهای کششی می باشد. و از آن جا که فولاد و بتن به خوبی به هم جذب می شوند انتقال نیرو به خوبی انجام می شود. اگر میزان دما افزایش داشته باشد میزان انبساط برای بتن و میلگرد به یک میزان می باشد.