NABSHI

نبشی چیست؟

نبشی یک مقطع فولادی به شکل L انگلیسی است که زاویه دو بال آن عمود است. در برخی از نبشی ها این دو بال با هم برابر هستند که در اینصورت بعد برابری دارند. برخی هم دارای بال های نامساوی هستند که دارای ابعاد مختلفی هستند. نبشی ها در جنس نیز دارای دو جنس متفاوت اند که هر یک از آنها کاربرد متفاوتی دارد. این جنس ها عبارتند از فولاد ساده کربنی و استیل.

 این مقطع فولادی به دو روش تولید می گردد. این دو روش عبارتند از فابریک و پرسی که هر یک به شیوه کاملا متفاوتی تولید می شوند. اگر نبشی به شیوه فابریک تولید شده باشد، فرآیند نورد گرم را پشت سر گذاشته است. در این روش بیلت فولادی پیش گرم می شود و نورد می گردد. در حقیقت در همین فرآیند است که بیلت فولادی به شکل L درمی آید و نبشی فابریک را تولید می کند.

اما نبشی پرسی دارای ویژگی های متفاوتی است. به این صورت که از پرس تسمه فولادی ساخته می شود. توجه داشته باشید که زاویه بیرونی نبشی پرسی نسبت به نبشی فابریک قدری گردتر است. توجه داشته باشید که خواص مکانیکی نبشی پرسی از نبشی فابریک ضعیف تر است.


کاربرد نبشی

1- تقویت سازه‌ها  و به عنوان تکیه گاه

2- مبلمان سازی

3- چهارچوب‌ها

4-صنایعی مثل دکل‌ های انتقال نیرو، ماشین آلات صنعتی، بادبندها و سایر صنایع.


ناودانی چیست؟

ناودانی نیز یک مقطع فولادی بسیار پرمصرف است که همچون نبشی، در دو جنس فولاد ساده کربنی و استیل یافت می شود. هر یک از این جنس ویژگی های خاص خود را داشته و کاربردهای مربوط به خود را دارند. همچنین به انواع ناودانی اگر بخواهیم اشاره کنیم، باید دو نوع بال موازی و بال شیب دار را نام ببریم. ناودانی بال موازی به شکل حرف U انگلیسی و ناودانی بال شیب دار نیز به شکل حرف C انگلیسی می باشد.


کاربرد ناودانی

1- استفاده از ناودانی به صورت قوطی در ستون‌ ها

2- خرپا

3- قابل استفاده در تیرها