tirahan

تیرآهن چیست؟

  • تیرآهن یک مقطع فولادی است و به دلیل شکل ظاهری و ویژگی‌های متفاوتی که دارند در رده‌های مختلف تولید می‌شود و بر اساس استانداردهای متفاوت به ‌کار رفته در روش ساخت تیرآهن ، به 4 دسته اصلی IPE, INP, IPB تقسیم میشوند. تیرآهن از دو قسمت جان و بال تشکیل شده است. قسمت اصلی و میانی تیر را جان و دو لبه‌ قائم بر جان را باله‌ تیرآهن گویند. در حالی که  «بال تیرآهن» به لبه‌ها و کناره‌های این محصول گفته می‌شود. یکی از مهمترین وظایف تیرآهن در ساختمان سازی، تحمل و دریافت فشار و حمل آن است در واقع به عنوان مهمترین وظیفه تیرآهن، مقاومتشان در برابر تنش‌های حاصل از نیروهای وارد شده بر ساختمان است با وجود اینکه تولید ساختمان با بتن دارای مزایایی است. اما همچنان ساختمان‌های اسکلت فلزی از نظر مجریان و مهندسان پروژه از محبوبیت و مقبولیت بالایی برخوردار است.
  • 5 نکته کلیدی مهم برای  انتخاب خرید تیرآهن

انواع تیرآهن

  • تیرآهن IPE که به عنوان تیرآهن معمولی در بازار شناخته می­شود. روش ساخت این نوع از تیرآهن طبق استاندارد اروپا بوده، سطح مقطع آن تقریبا خطی است و با نماد l نمایش داده می‌شود.
  • تیرآهن INP که مطابق استانداردهای چین و روسیه بوده و تنها تفاوت آن از نظر ویژگی با نوع IPE، در تغییر ضخامت بال‌هاست. این ضخامت با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کم می‌شود.
  • تیرآهن بال پهن یا هاش با نام اختصاری IPB شناخته می­‌شود. در این نوع، جان و بال یک اندازه بوده و دارای سطح مقطعی مانند حرف انگلیسی H است. این نوع از تیرآهن خود دارای زیر مجموعه‌های مختلف است.
  • تیرآهن لانه زنبوری، یا همان CPE   که از برش طولی یک تیرآهن معمولی و ایجاد طرح زیگزاک و نهایتا جوش آن دو قطعه به وجود می­‌آید. ضروری است در توضیح این نوع از تیرآهن بیان شود که انتخاب آن در ساخت سازه چه دلیلی دارد؟ تیرآهن لانه زنبوری به سبب وزن کمتری که حفره­‌ها ایجاد می­‌کنند و تحمل در مقابل نیروی واردی کششی و خمشی، در مقایسه با تیرآهن معمولی هم اندازه خود، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایز تیرآهن

به قسمت میانی تیرآهن جان میگویند. سایز تیرآهن براساس فاصله­ میان دو لبه یا همان جان تیرآهن تعیین می‌شود. به طور مثال تیرآهن 8، جانی برابر با 8 سانتی­متر دارد. طول هر شاخه معمولا 12 متر است. تیرآهن های با جان بیشتر، طولی بلندتر داشته و در سازه‌ های طویل به کار می‌روند.


کاربرد انواع تیرآهن

  • از تیرآهن در ساختمان سازی در موارد مختلفی می‌توان استفاده کرد. ستون‌ها، تیرهای اصلی، تیرهای باریک و خرچا از مهمترین موارد کاربرد تیرآهن هستند. از بین این موارد، کفی ستون، مهمترین کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی است. از کفی در اصل برای اتصال نبشی  به ستون استفاده می‌شود. به طور کلی ایجاد مقاومت بالا در برابر تنش‌های حاصل از نیروی بُرشی و لنگر خمشی، از مهمترین کاربرد و وظیفه تیرآهن است.

کارخانه­‌های مختلف تولید تیرآهن

کارخانه مجتمع ذوب آهن اصفهان بیشترین حجم و کیفیت تولید را داراست و به ترتیب:

  1. کارخانه ذوب آهن اصفهان
  2. کارخانه ظفر بناب
  3. کارخانه فایکو
  4. مجتمع احرامیان یزد
  5. مجتمع جهان فولاد غرب
  6. کارخانه آریان فولاد
  7. کارخانه ناب تبریز

 

بررسی وضعیت قیمت و خرید تیرآهن از آهن نت

اگر بخواهیم در ساخت­‌وساز ساختمان یک معیار اصلی برای برآورد هزینه را بررسی کنیم، تیرآهن جزء اولویت‌ها به حساب می­آید. بنابراین با رصد و مقایسه آن از طریق سایت‌های مختلف به راحتی می‌توانید به این مهم دسترسی داشته باشید. همچنین میتوانید وضعیت و نوسانات قیمت تیرآهن را از طریق سایت آهن نت بررسی کنید.

مجموعه آهن نت، با 20 سال سابقه درخشان در زمینه عرضه مستقیم محصولات فولادی به خصوص انواع تیرآهن، توانسته جایگاه معتبر و شناخته‌شده‌ای را به دست بیاورد. لذا برای استعلام قیمت به روز تیرآهن با جستجوی عبارت خرید تیرآهن، به وب سایت آهن نت بپوندید.