فولاد برای تولید به صدف روی آورد!

پوسکو در تلاش است تا با جایگزین نمودن پوسته صدف بازیافت شده، این ماده را جایگزین آهک در فرایند تولید فولاد کند.

بنابر گزارش انجمن جهانی فولاد، مطالعات اولیه پوسکو نشان می‌دهد با جایگزینی ۱ تن سنگ آهک با ضایعات پوسته، می‌تواند تولید تا ۴۶۰ کیلوگرم CO۲ را کاهش داد. علاوه بر این، بازیافت زباله‌های پوسته می‌تواند هزینه های دفع استاندارد را کاهش داده و به رفع بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تخلیه بی‌رویه کمک کند. POSCO استفاده از ضایعات پوسته را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد و همچنان به ترویج گردش منابع برای دستیابی به پایداری زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی ادامه می‌دهد.

کره جنوبی سالانه به طور متوسط ۵۰۰۰۰۰ تن صدف تولید می کند که صدف چروک تقریباً ۷۰ درصد آن را تشکیل می دهد. این صدف‌ها به وفور در اکثر مناطق ساحلی کره جنوبی کشت می شوند. این در حالی است که تولید سالانه پوسته صدف تقریباً ۳۰۰۰۰۰ تن است ولی تنها ۶۰-۷۰٪ از آن بازیافت می شود.

با توجه به تولید قابل توجه ضایعات پوسته در امتداد سواحل جنوبی کشور کره جنوبی، وقوع آلودگی‌های دریایی، بیماری‌ها و بوی نامناسب به ویژه در مواردی که تخلیه غیرمجاز به اقیانوس و جنگل‌ها انجام می‌شود نگران‌کننده بوده و بازیافت ضایعات پوسته تا حدی این مشکل را رفع می‌کند.

با توجه به وجود عوارض جانبی متعدد در دفع زباله‌های پوسته از منظر پیامدهای زیست محیطی، بهداشتی، اجتماعی و مالی، POSCO فعالانه به دنبال راه‌هایی برای خریداری و بازیافت زباله‌های پوسته صدف است. پس از تعیین اینکه پوسته‌ها از نظر ترکیب مشابه سنگ آهک مورد استفاده برای فرایندهای تولید فولاد هستند، POSCO روش‌های مختلفی را برای جایگزینی ضایعات پوسته به جای سنگ آهک در نظر دارد.

پوسکو (شرکت آهن و فولاد پوهانگ) شرکتی کره‌ای است که در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۹ میلیون تن فولادخام تولید کرده و در رتبه چهارم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد.