تولید مس جهانی در مسیری کاهشی

 بهای فلز مس، پس از یک دوره سقوط قیمتی افزایشی شد. اواسط ماه میلادی گذشته قیمت کاتد مس در بورس فلزات لندن به کف کانال 7هزار دلاری به ازای هر تن رسید؛ اما پس از آن روند افزایشی را در پیش گرفت و با رشد 13درصدی هرتن از این فلز سرخ روز چهارشنبه گذشته با قیمت 7‌هزار و 930دلار در بورس فلزات لندن معامله شد. برخی تحلیلگران انتظار دارند بهای این کاتد رشد بیشتری نیز داشته باشد؛ چرا که خبرها حاکی از عزم چین برای صرف مخارج بیشتر در بهبود زیرساخت‌‌‌ها و دیگر محرک‌‌‌های رشد اقتصادی است. همچنین بعضی از فعالان معتقدند اخبار منتشرشده یکی از دلایل رشد قیمتی مس در هفته گذشته بوده است. کارستن منک، تحلیلگر بانک خصوصی جولیوس‌بیر، در این باره می‌‌‌گوید: باوجود اینکه شیوع دوباره کرونا در چین و ادامه قرنطینه همچنان مساله‌ای پیش‌بینی‌ناپذیر است، اما معتقدیم که عمده مشکل رشد اقتصادی این کشور را پشت سر گذاشته‌‌‌ایم.


کاهش عرضه جهانی

عرضه جهانی مس نیز دچار چالش‌هایی شده است. کودلکو، بزرگ‌ترین تولیده‌کننده مس در دنیا، اعلام کرد در سه‌ماه ابتدایی سال میلادی جاری، 9‌درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. از آنجا که این شرکت حدود یک‌چهارم مس موردنیاز جهانی را تامین می‌کند، این نتایج می‌تواند بر عرضه سال‌جاری تاثیرگذار باشد. این شرکت همچنین جمعه گذشته اعلام کرد که حدد 35‌درصد کاهش سود (بدون مالیات) برای 6 ماه اول سال میلادی جاری داشته که در مجموع سود را به 4/ 2میلیارد دلار رسانده است. افزایش هزینه مواد اولیه و کاهش در تولید از عوامل افت سود این شرکت نام برده‌‌‌ شده‌‌‌اند. همچنین کمیسیون مس کشورهای آمریکای جنوبی کاهش بیش از 3درصدی تولید داخلی این فلز را پیش‌بینی کرد. اعتراض اتحادیه‌‌‌‌‌‌ها و محدودیت مصرف منایع آبی از عوامل کاهش تولید این ناحیه اعلام شده است. عیار سنگ‌معدن در ذخایر معدنی مس شیلی نیز با کاهش روزافزون رو‌‌‌به‌‌‌روست. این کاهش نیز بر هزینه تولید کارخانه‌ها بسیار تاثیرگذار است و می‌‌‌تواند عرضه مس را کاهش دهد.

در سال‌جاری، صنعت معدن در جهان با چالش‌های متعددی روبه‌ر‌و شده است. مسائل لجستیکی به دلیل شیوع سویه‌‌‌های جدید کرونا، حمله نظامی روسیه به اوکراین، قرنطینه‌‌‌های شدید در چین در زمان فراگیری رکود و کاهش قیمت‌ها این صنعت را دچار چالش کرده است. تحلیلگران معتقدند، باوجود کاهش عرضه و تورم جهانی، امید به افزایش قیمت‌ها در نیمه‌دوم سال وجود دارد. البته همچنان ریسک‌‌‌ رکود جهانی یکی از مسائل پیش‌روست؛ چراکه اگر در ماه‌‌‌های آتی شاخص‌‌‌هایی همچون شاخص مصرف‌کننده در کشورهای توسعه‌یافته افزایش پیدا کند، احتمال تشدید سیاست انقباضی پولی از سمت بانک‌های‌مرکزی جهانی وجود دارد. البته کاهش عرضه می‌‌‌تواند با وجود کوچک‌شدن اقتصاد‌ها به عدم‌توازن عرضه و تقاضا کمک کند. چشم‌انداز دور نیز همچنان نوید تقاضای رو به رشد برای فلز مس را می‌دهد؛ چرا که این کاتد کاربرد‌‌‌های متعددی در صنعت انرژی‌های پاک دارد. بررسی یکی از مطالعات نشان ‌‌‌می‌‌‌دهد که برای تحقق هدف آلودگی صفر تا سال 2050، 19میلیون تن مس مازاد بر نیاز در حال حاضر در جهان مورد نیاز است.


تاثیر شرایط جوی بر تولید مس

الگوی آب‌‌‌وهوایی نامناسب در سال‌جاری نیز عرضه مس را در معرض خطر قرار داده است. بارندگی‌‌‌های شدید، خشکسالی و شرایط جوی نامتعادل در سراسر جهان سود معدنچیان و عرضه مس را کاهش داده است. شرکت لاندین نیز پس از باران‌‌‌های موسمی اخیر پیش‌بینی کرد که مس تولیدی این مجموعه کاهش می‌‌‌یابد؛ چرا که به‌‌‌دلیل بارش‌‌‌های موسمی اخیر، تولید معدن چاپادا در برزیل که وابسته به این شرکت است، کاهش پیدا کرده است. بحران کمبود منابع آبی نیز در شیلی وخیم‌‌‌تر شده است. در مراحل تولید کاتد مس، عنصر آب بسیار حیاتی است. خشکسالی 10ساله در این کشور که در سال‌جاری نیز تشدید شده، بر تولید فلز سرخ این کشور اثر منفی گذاشته است. شرکت آنتوفاگاستا، از بزرگ‌ترین معدن‌‌‌کاران مس شیلی، نیز انتظار دارد تولید فلز قرمز در سال‌جاری به‌‌‌دلیل خشکسالی کاهش یابد.


کاهش اثر رکود جهانی بر تقاضای داخلی

میزان عرضه در داخل ثابت است. یکشنبه گذشته تالار داخلی بورس‌کالا همچون هفته‌‌‌های سابق میزبان عرضه 4هزار تن کاتد مس بود. به‌نظر می‌رسد با وجود کاهش نسبی در هفته‌‌‌های گذشته، تقاضا دوباره به روال سابق خود بازگشته است. روز یکشنبه گذشته 7‌هزار و 200تن تقاضا برای این فلز به ثبت رسید که نسبت به هفته قبل‌‌‌تر از آن، افزایش 20 درصدی داشت. برخی علت کاهش در دو هفته گذشته را واهمه از رکود جهانی‌‌‌ ‌‌‌می‌‌‌دانستند که بالاخره به بازارهای داخلی نیز سرایت کرده است. همچنین رشد بی‌‌‌رویه قیمت‌ها در ابتدای سال‌جاری و انتظارات تورمی یکی از عوامل استقبال خریداران از کاتد مس بود. احتمال دارد، افزایش تقاضا برای این فلز در دنیا بر اثر افزایش تقاضای داخلی نیز تاثیرگذار باشد.

خاموشی‌‌‌های تابستانه نیز بر تقاضای تولیدکنندگان تاثیرگذار است. باوجود اینکه قطعی برق بر صنعت مس، همچون فولاد اثرگذار نبوده؛ اما پایان تیرماه و کاهش این محدودیت‌ها نیز می‌‌‌تواند عاملی باشد که تولیدکنندگان را به خرید ترغیب کرده است. علاوه بر تقاضا، قیمت پایه مس نیز در کانال افزایشی قرار گرفت و هر کیلوگرم از این فلز با افزایش حدود 10هزارتومانی با قیمت پایه 200‌هزار تومان معامله شد. البته به‌‌‌دلیل برتری تقاضا نسبت به عرضه در این هفته، رقابت قیمتی بین خریداران رخ داد و میانگین قیمت معامله با 26‌هزار تومان افزایش نسبت به قیمت پایه، به 126‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.