روند کاهشی نرخ سنگ‌‌‌آهن

عزم دولت چین برای مهار بازار سنگ‌‌‌آهن در حال به بار نشستن است و از نرخ این محصول وارداتی به بنادر چین ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل کاسته می‌شود. مقابله با احتکار و تقاضای سفته‌‌‌بازان در بازار سنگ‌‌‌آهن و احتمال افت تقاضا برای محصولات فولادی نهایی در چین از افت بهای سنگ‌‌‌آهن حمایت کرد.

روند کاهش نرخ سنگ‌‌‌آهن که از هفته پایانی ماه مارس آغاز شده بود، در هفته جاری نیز ادامه یافت، به نحوی که این محصول بخشی از ارزش خود را ظرف دوروز ابتدایی هفته یعنی دوشنبه و سه‌‌‌شنبه سوم و چهارم آوریل نیز از دست داد. گفته می‌شود عزم دولت چین برای کنترل بهای سنگ‌‌‌آهن مهم‌ترین دلیل عقب‌‌‌نشینی قیمتی این محصول است. به گزارش رویترز، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) روز دوشنبه سوم آوریل با چند شرکت معامله‌‌‌گر سنگ‌‌‌آهن در بازار آتی ملاقات و در خصوص راهکارهای جلوگیری از رشد بهای این محصول مذاکره کرد.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده شمش و محصولات فولادی دنیاست. بخش عمده‌‌‌ای از نیاز این کشور به سنگ‌‌‌آهن به‌‌‌عنوان خوراک اصلی واحدهای فولادی این کشور از طریق واردات تامین می‌شود، به‌‌‌نحوی که بزرگ‌ترین مقصد سنگ‌‌‌آهن صادراتی دنیاست. در شرایطی که فولادسازان چینی ظرف ماه‌‌‌های گذشته همواره با کاهش حاشیه سود به دلیل افت نرخ محصولات تولیدی و در عین حال عدم‌کاهش بهای مواد اولیه روبه‌رو بوده‌‌‌اند، دولت چین مجددا درصدد برآمده است با سرکوب بهای سنگ‌‌‌آهن مانع زیان بیشتر فولادسازان این کشور شود.