قراضه و سنگ‌‌‌آهن در آسیای شرقی ارزان می‌شود

تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین باعث شد تا سنگ‌‌‌آهن در چین ظرف روز ابتدایی هفته با افت نرخ مواجه شود؛ به این ترتیب، پلتس بهای هر تن سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را در روز دوشنبه نوزدهم سپتامبر با کاهش ۷۵سنتی نسبت به آخرین روز معاملاتی قبلی برابر ۹۷دلار و ۷۰سنت ارزیابی کرد.

درحالی محصولات فولادی و سنگ‌‌‌آهن در چین ارزان می‌شود که ماه سپتامبر عموما زمان سنتی رونق بازار آهن و فولاد در چین است؛ اما نبود چشم‌‌‌انداز روشن نسبت به آینده این بازار و کاهش تقاضا برای محصولات فولادی باعث شده است تا خبری از رونق در بازار سنگ‌‌‌آهن نباشد. پلتس روز دوشنبه ۱۹سپتامبر، بهای زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی فوب استرالیا را بدون تغییر برابر ۲۵۰دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد؛ این در حالی بود که افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ دریایی در چین باعث شد، در این روز، نرخ زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی وارداتی به چین افزایشی شود. به این ترتیب، پلتس بهای هر تن زغال‌‌‌سنگ سی‌‌‌اف‌‌‌آر چین را با افزایش ۲دلاری به‌ازای هر تن برابر ۲۹۷دلار ارزیابی کرد.

افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ در چین و کاهش عرضه داخلی این محصول باعث شده است تا بهای آن مجددا افزایشی شود. سختگیری‌‌‌های ایمنی در معادن زغال چین افزایش یافته و ظرف هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو تعطیلات روز ملی چین آغاز و برای حداقل یک‌هفته تولید در معادن زغال این کشور متوقف می‌شود. مجموع این موارد، احتمال کاهش تولید زغال داخلی در چین را مطرح کرده است. این در حالی است که تقاضا به‌‌‌منظور ذخیره‌‌‌سازی زغال پیش از شروع دور جدید کاهش عرضه افزایش داشته و این موضوع باعث شده است تا رونق نسبی مجددا به معاملات زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی دریایی بازگردد.

مغولستان داخلی از جمله مناطق داخلی چین است که تامین بخش عمده‌‌‌ای از زغال تولید داخل این کشور را برعهده دارد. برخی تولیدکنندگان زغال در این منطقه با استناد به منفی‌شدن حاشیه سود عملیاتی خود به دنبال افزایش ۱۰۰یوآن به ازای هر تن در نرخ فروش محصولات خود هستند. در این شرایط، برخی فعالان بازار با توجه به کاهش موجودی زغال در انبار فولادسازان چینی احتمال رشد نرخ را ممکن می‌‌‌دانند؛ اما برخی دیگر معتقدند، با توجه به وضعیت نامساعد فولادسازان، احتمال تثبیت قیمت در نرخی بالاتر دور از انتظار است.  تضعیف تقاضا برای محصولات فولادی در بازارهای آسیای جنوب شرقی باعث شد تا بهای قراضه در این منطقه نیز ارزان شود.

به این ترتیب، پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد از روز دوشنبه ۱۹سپتامبر به کاهش بهای قراضه خریداری‌شده از سوی فنگ‌هسین به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین فولادساز تایوان خبر داد. این شرکت که بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد در تایوان به روش قوس‌الکتریکی است، روز دوشنبه در خرید قراضه جانب احتیاط را رعایت کرد و به این ترتیب خواهان کاهش بهای خرید قراضه شد. پلتس طی روز ۱۹سپتامبر بهای قراضه را در این منطقه برابر ۳۵۶دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. این شرکت به دلیل نبود مشتری نرخ محصولات خود را کاهش داد.