عرضه جهانی آلومینیوم افزایش یافت

اسپیرا بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم آلمان از افزایش دو برابری ظرفیت بازیافت آلومینیوم خبر داد. افزایش عرضه آلومینیوم از سوی روسیه، چین و حالا احتمالا آلمان قیمت این فلز گران بها را تحت تاثیر قرار داده است. آلومینیوم برخلاف سایر فلزات در طول دو سال گذشته به شدت ریزشی شده و این ریزش قیمت با کاهش شدید درآمدهای صادراتی ایران همراه بوده است. شرکت اسپیرا آلمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا روز جمعه اعلام کرد ظرفیت بازیافت آلومینیوم را با افزایش بیش از دو برابری به ۶۵۰ هزار تن رسانده است. این افزایش ظرفیت با خرید شرکت Real Alloy محقق شده و بدین ترتیب ظرفیت تولید محصولات آلومینیوم کم کربن را افزایش خواهد داد.

بزرگترین کارخانه آلومینیوم نورد متعلق به اسپیراست و این تولیدکننده به تنهایی قدرت تاثیرگذاری بالایی بر قیمت آلومینیوم دارد. رویترز به نقل از مدیرعامل اسپیرا وعده داد ظرفیت تولید آلومینیوم طی سه ماه آینده مجدد افزایش پیدا می کند. این درحالی است که دو هفته قبل بلومبرگ مدعی شد آمریکا به زودی تعرفه واردات آلومینیوم از روسیه را افزایش می دهد و این اتفاق احتمالا منجر به افزایش عرضه آلومینیوم در اروپا خواهد شد تا قیمت آلومینیوم در بازار های جهانی تحت تاثیر قرار بگیرد.


آلومینیوم در بازارهای جهانی

قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی برخلاف سایر فلزات پایه در طول دو سال گذشته به شدت ریزشی بود. زمستان ۲۰۲۲ نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی به بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ دلار رسید ولی ۶ ماه بعد در یک ریزش باور نکردنی تا نزدیک ۲ هزار دلار ریخت و در طول هفته های گذشته در کانال ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ دلار نوسان می کند. با اینکه از ابتدای سال ۲۰۲۳ آلومینیوم صعودی شد و در یک قدمی ۲ هزار و ۶۰۰ دلار قرار داشت ولی با اخبار منفی دوباره روندی نزولی در پیش گرفت. به نظر می رسد سیاست تولیدکنندگان آلومینیوم همچنان روی افزایش تولید متمرکز است و همین مسئله اجازه صعودی شدن به قیمت آلومینیوم نمی دهد. فعالین بازارهای جهانی نیز پیش بینی مثبتی نسبت به افزایش قیمت آلومینیوم ارائه نمی دهند.


صادرات آلومینیوم

صادرات آلومینیوم و محصولات وابسته آن در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به ۹۳۷ میلیون دلار رسید. در این بازه زمانی صادرات وزنی آلومینیوم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳% افزایش پیدا کرد و بیش از ۳۸۲ هزار تن آلومینیوم صادر شد. اگر قیمت آلومینیوم با ریزش سنگین در بازارهای جهانی همراه نبود، درآمد صادرات آلومینیوم ایران با همین مقدار صادرات بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود. حالا با اخبار جدید که همگی از افزایش عرضه ها در بازارهای جهانی خبر می دهد شاید درآمد صادرات آلومینیوم با کاهش سنگینی مواجه شود. از طرفی واردات زنجیره آلومینیوم در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۱۲ میلیون دلار بود و کاهش قیمت زنجیره آلومینیوم در بازارهای جهانی مصارف ارزی را کاهش خواهد داد.