قیمت ۲۵‌هزار تومانی میلگرد

در حالی که دشواری حمل مواداولیه ظرف روزهای پایانی سال و نیاز صنایع به نقدینگی با هدف تصفیه هزینه‌‌‌ها در پایان سال به فروکش تقاضا انجامید، اما مثبت ماندن انتظارات تورمی در بازار داخل مانع از آن شد که قیمت‌ها در نبود تقاضا کاهش یابد. در این میان، توقف جریان افزایشی نرخ ارز در بازار داخل ظرف هفته جاری نیز مزید بر علت شد تا از هیجان در خریدها بکاهد و از حجم معاملات محصولات زنجیره آهن و فولاد در رینگ بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته پایانی اسفند کاسته شود. در عین حال، نرخ‌های فعلی فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا زمینه‌‌‌ساز تثبیت بهای مقاطع طویل فولادی در کانال‌‌‌های جدید قیمتی در سال آینده خواهد بود، به‌‌‌نحوی که برخی فعالان بازار انتظار دارند میلگرد فولادی ظرف سال آینده در کف قیمت ۲۴‌هزار تومان در بازار به فروش برود؛ نرخی که حدود ۳۵‌درصد بالاتر از بهای فروش این محصول در ابتدای سال ۱۴۰۱ است.


رکود به سراغ رینگ فولاد نیامد

در حالی سال 1401 به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که کاهش ارزش پول ملی و مثبت بودن انتظارات تورمی از سویی زمینه رونق بازارهای کالایی کشور را فراهم کرد و از سوی دیگر این فاکتورها به اوج‌‌‌گیری بهای محصولات صنعتی معامله‌شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران انجامید. شمش و محصولات فولادی نیز از این سیگنال‌‌‌های افزایشی در امان نماندند و به این ترتیب افول ساخت‌‌‌وساز و طرح‌‌‌های زیرساختی در کشور ظرف سال 1401 از تقاضای مصرفی برای محصولات طویل فولادی در کشور کاست؛ اما رونق تقاضای سرمایه‌‌‌ای مانع از آن شد که بازار شمش و محصولات فولادی دچار رکود شود. در هفته پایانی سال 1401 برابر 60‌هزار تن شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با میانگین قیمت 20‌هزار و 150تومان مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین نرخ فروش تاییدشده شمش فولاد از این بازار در طول تاریخ فعالیت بورس کالای ایران است. این در حالی است که ظرف هفته ابتدایی معاملات شمش در بورس‌کالای ایران در سال 1401، هر کیلوگرم از این محصول نرخی برابر 14هزار و 800تومان داشت. به این ترتیب ظرف سال 1401 حدود 36‌درصد بر نرخ شمش فولاد در معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شده است. این در حالی است که در این بازه زمانی برابر 71‌درصد بر نرخ ارز در بازار آزاد افزوده شده و دلار آمریکا از نرخ 27‌هزار و 180تومان در نیمه فروردین به 46‌هزار و 950تومان ظرف روز سه‌‌‌شنبه 23 اسفند رسیده است. البته در این بازه زمانی نرخ ارز نیمایی با سیاست‌‌‌های دستوری سیاستگذاران دولتی در محدوده 28‌هزار تومان تثبیت شده است.

البته معامله تنها 60‌هزار تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف هفته پایانی سال نسبت به حجم فروش معمول سالانه رقم نسبتا محدودی است. دشوار شدن حمل شمش فولاد از مبدا کارخانه تا واحدهای نورد در هفته پایانی سال و تعطیلی اغلب واحدها در روزهای ابتدایی سال‌جاری، کاهش نقدینگی واحدهای نورد ظرف روزهای پایانی سال با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های معمول روزهای پایانی سال عامل اصلی این عقبگرد تقاضا و حجم معاملات بود.


صنایع تکمیلی به دنبال کاهش قیمت پایه

ظرف 10ماه ابتدایی امسال برابر 25میلیون و 650‌هزار تن شمش فولاد در کشور تولید شد که این رقم نسبت به میزان تولید در زمان مشابه سال 1400 رشد حدود 10درصدی داشته است. به بهره‌‌‌برداری رسیدن واحدهای جدید فولادی و کاهش قطعی برق در تابستان عامل رشد تولید در این بازه زمانی بوده است. ظرف بازه زمانی 11ماهه امسال بالغ بر 6 میلیون و 514‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد که از این میزان بالغ بر 3میلیون و 950‌هزار تن معامله شد و به این ترتیب 60‌درصد شمش فولاد عرضه‌شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف بازه زمانی 11ماه سال معامله شده است. البته میزان تقاضا به مراتب بیش از حجم معاملات بود، اما متقاضیان نرخ‌های پایه عرضه شمش فولاد را گران ارزیابی کرده و در بسیاری موارد از خرید منصرف‌‌‌ می‌‌‌شدند. گران ارزیابی کردن شمش فولاد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران براساس وضعیت بازار مقاطع طویل فولادی در رینگ داخل و وضعیت صادرات انجام می‌شود. تغییر فرمول تعیین قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف سال‌جاری باعث شد تا نرخ پایه شمش فولاد بیش از قیمت پایه سایر محصولات معدنی رشد کند. این موضوع زمینه بهبود سودآوری فولادسازان را به همراه داشت، اما به تحمیل هزینه به صنایع تکمیلی منجر شد. صنایع تکمیلی موظف به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و فروش با نرخی توافقی در این بازار بودند. در این شرایط خرید مواد اولیه با نرخی متناسب با نوسان نرخ ارز در بازار آزاد و فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما با متقاضیان کنترل‌شده، تحمیل زیان به صنایع تکمیلی بود.


کف قیمت میلگرد در 1401؟

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در آخرین هفته اسفندماه به 20‌هزار و 150تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام‌شده این شمش برای خریدار برابر 22‌هزار تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه حمل و تبدیل حداقلی، بهای تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد به 25‌هزار تومان می‌‌‌رسد. بنابراین روند مستمر افزایش بهای شمش فولاد در بازار داخل ظرف سال 1401 باعث شد تا میلگرد فولادی نیز رشد نرخی قابل ملاحظه داشته باشد. در این شرایط با توجه به افزایش هزینه تمام‌شده شمش فولاد ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال، رشد معمول هزینه تولید با آغاز سال جدید همچون هزینه نهاده‌‌‌های انرژی، حقوق و دستمزد و... احتمال می‌رود که کانال 24 تا 25‌هزار تومان کف نرخ میلگرد فولادی در سال آینده باشد. ظرف روز سه‌‌‌شنبه 23 اسفندماه، هر کیلوگرم میلگرد سایز 16 در بازار آزاد تهران با نرخ 25‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد که این رقم حدود 40‌درصد بالاتر از نرخ فروش آن در ابتدای سال‌جاری بود. اگرچه این رقم، نرخی قابل ملاحظه است؛ اما با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی کاملا قابل توجیه است. در عین حال افزایش هزینه‌‌‌های تولید نیز باعث می‌شود تا قیمت‌ها در این سطوح جدید تثبیت شوند.