ناودانی آهن نت ناودانی گالوانیزه ناودانی آهنی

از جمله پروفیل‌های بازی که کاربرد فراوانی در ساخت پایه و قاب‌های سازه‌ها دارند، ناودانی یا UPN است. سطح مقطع ناودانی از یک جان به صورت افقی و دو بال به صورت عمودی تشکیل شده است. توجه داشته باشید که زاویه‌های داخلی مقطع پروفیل ناودانی حالت گردی دارند.


ناودانی چیست؟

ناودانی صنعتی و ساختمانی یک پروفیل است که از نظر شکل هندسی شبیه U انگلیسی بوده و به همین دلیل نیز ناودانی به انگلیسی U-Channel است. رایج ترین نوع UNP، ناودانی از جنس فولاد ساختمانی می‌باشد که به آن آهن ناودانی گفته می‌شود. 


انواع ناودانی از نظر تولید

ناودانی همانند نبشی از نقطه نظر روش تولید به دو دسته پرسی و فابریک مجزا می‌گردد. همین امر نیز در قیمت ناودانی آهنی تاثیر به سزایی دارد. قیمت ناودانی پرسی تابع قیمت ورق سیاه، ورق روغنی و ورق گالوانیزه می‌باشد. از طرفی قیمت ناودانی فابریک نیز تحت تاثیر قیمت روز آهن می‌باشد.

ناودانی پرسی

روش تولید ناودانی پرسی با استفاده دستگاه قالب می باشد. ورق آهن با ضخامت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با عبور از خط تولید، طی فرآیند شکل دهی سرد، به شکل ناودانی در می آید. بسته به شرایط و محیط مصرف با دستگاه گیوتین به اندازه ی دلخواه، برش و در صورت نیاز با دستگاه خم شکل دهی و فرم دهی می‌گردد.

ناودانی فابریک

ناودانی فابریک به صورت نورد گرم از ابتدا به شکل مورد نظر تولید می‌گردد. در بحث ناودانی‌های فابریک همانند آنچه در نحوه تولید میلگرد آجدار و یا میلگرد ساده اتفاق می‌افتد، اسلب‌های گداخته به سمت دستگاه قالب حرکت کرده و بر اساس سایز ناودانیِ مورد نیاز شکلی دهی انجام می‌گردد. یکی از مراحلی که در تولید ناودانی فابریک اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، گرفتن اعوجاج از اسلب گداخته می‌باشد که این کار پس از نورد ابتدایی صورت می‌پذیرد.


انواع ناودانی از حیث ظاهر

ناودانی صنعتی و ساختمانی هر دو از ورق گرم تولید می‌شوند، اما نوع گالوانیزه کردن آن بر اساس نیازهای متعددی که وجود دارد، به دو شکل گرم و سرد صورت می‌پذیرد. از همین رو، ناودانی‌ها ۲ نوع ساده و مشبک دارند.

ناودانی ساده

ابعاد پروفیل ناودانی ساده عبارتند از 30 میلی متر ارتفاع شروع می‌شود و می‌تواند تا ارتفاع ۴۰۰ میلی‌متری نیز ادامه داشته باشد که بسته به نیاز به صورت متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این نوع بیشتر در ساخت پل‌های باربر استفاده می‌کنند.

ناودانی مشبک

این نوع از محصول، مانند نوع ساده بسته به نیاز از ورق‌های گالوانیزه شده ساخته می‌شود (به دو صورت گرم و سرد). از ناودانی مشبک بیشتر در ساختمان‌های سبک فولادی و قفسه‌های فولادی استفاده می‌کنند.


کاربرد ناودانی

همان طور که می‌دانید از ناودانی هم در پروژه‌های صنعتی و هم ساختمانی استفاده می‌شود. در زیر برخی از کاربردهای این مقطع کلیدی آورده شده است.

استفاده در ساخت چهارچوب در و پنجره آهنی ساده

استفاده به عنوان پایه برای تجهیزات ترافیکی، گارد ریل

کاربرد در ساخت قاب های فلزی برای تجهیزات صنعتی

کاربرد در ترمیم دیوار تخریب شده یک بنا به عنوان مهار بند

استفاده برای ساخت ساپورت لوله در سیستم های پایپینگ و پایپ لاین

استفاده در خرپاها، بادبندها و ستون های به کار رفته در ساختمان های بلند

استفاده در ساخت اسکلت های فلزی به کار رفته در کامیون ها و ماشین آلات سنگین