لوله و اتصالات آهن نت لوله فولادی لوله گالوانیزه

از پرکاربردترین مقاطع مورد استفاده در صنایع مختلف می‌توان به لوله های فولادی یا لوله‌های فلزی اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت این مقاطع به دلیل مقاومت در برابر فشار، استحکام بالا، مقاومت در برابر گرما و خوردگی در مقایسه با محصولات پی وی سی و پلی اتیلن، گزینه‌های بهتری در سیستم‌های پایپینگ صنعتی و ساختمانی هستند.


لوله فولادی چیست؟

لوله فولادی، استوانه‌ای است بلند و توخالی با دو سر باز و سطح مقطع دایره‌ای شکل که جهت جابه جایی و انتقال سیالات به کار می‌رود. اما کاربرد آنها فقط به مایعات محدود نبوده و در فواصل کوتاه می‌توان از این لوله‌ها در جهت انتقال مواد جامد نیز استفاده نمود. هرچه کیفیت و ضخامت این لوله ها بیشتر باشد با اطمینان بیشتر و در زمانی کوتاه‌تر می‌توان حجم زیادی از مواد را منتقل کرده و هزینه بالای خرید و نصب این لوله‌ها در کوتاه مدت قابل جبران خواهد بود.


انواع لوله های فولادی

متداول‌ترین لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی صنعتی، لوله های فلزی می‌باشند. این گروه از لوله‌ها به علت استحکام بالا و مقاومت در برابر گرما از بهترین موارد در فرآیندهای صنعتی، پالایشگاهی و نیز نیروگاه ها می‌باشد. از میان انواع لوله‌های فولادی، لوله فولادی کربنی، لوله استنلس استیل، لوله فولادی سیاه، لوله گالوانیزه و لوله فولادی جوش داده شده را می‌توان نام برد.


لوله فولادی جوش داده شده

لوله فولادی جوش داده شده  که به طور عمومی و مرسوم همان لوله فولادی نامیده می‌شود که عمدتاً تیوب فولادی ضد زنگ است که از نوار ورق فولادی ضد زنگ و از طریق پیچش و به شکل استوانه و لوله در امدن به کمک تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید لوله فولادی ساخته می‌شوند. فناوری تولید و پردازش این مدل لوله ها ساده و از نظر هزینه بسیار کارآمد است، مشخصات این لوله ها بسیار متنوع و میزان صرفه افتصادی از نظر هزینه  پایین است اما قدرت محصول به طور کلی از لوله فولادی بدون درز پایین‌تر است.


لوله استنلس استیل

لوله های فولادی با آلیاژهای ضد زنگ برای مقاومت در برابر خوردگی و اکسید شدن تولید گردیده است که نام آنها لوله های استنلس استیل می‌باشد. لوله های استینلس استیل به دلیل وجود عنصر کروم (CR) در آلیاژ خود نسبت به تشکیل اکسید آهن که منجر به تولید گرد زنگ در لوله می‌شود، در مقابل زنگ زدگی مقاوم می‌باشند.

در اکثر پروژه‌ها و به دلیل وجود رطوبت و در حضور اکسیژن، لوله‌های کربن استیل شروع به زنگ زدگی می‌کنند که می‌تواند باعث خوردگی سطحی لوله ها شود. ولی در لوله های استنلس استیل و به علت حضور عنصر کروم چنین اتفاقی نمی‌افتد و همواره لوله در مقابل زنگ زدگی محافظت می‌شود.


لوله فولادی سیاه

لوله های فولادی سیاه نیز یکی از محبوب ترین انواع لوله های فولادی برای فروش در بازار جهانی است. آنها به دلیل راحتی و ثبات زیاد مزایای متنوعی را در مناطق مختلف ایجاد می کنند. لوله های فولادی سیاه که به عنوان لوله های فولادی خام یا لخت نیز شناخته می شوند و از جنس فولادی هستند که با هیچ نوع پوشش از جمله روی یا رنگ پوشانده نشده است. نام آن از پوشش اکسید آهن به رنگ تیره تشکیل شده است که در طی مراحل ساخت بر روی سطح آن شکل گرفته است.


لوله فولادی گالوانیزه

این مقطع که در بازار لوله سفید هم گفته می‌شود، معمولا با توجه به کاربرد در دو نوع سبک و سنگین و با طول ۶ متر و قطر ۲.۱ اینچ تا ۸ اینچ تولید می‌شوند. از این مقطع نمی توان در سیستم های زیرزمینی استفاده کرد و در برابر اسید بسیار آسیب پذیر هستند. به طور کلی هر اسید یا ترکیب شیمیایی که باعث خوردگی چدن شود برای مقاطع گالوانیزه مضر است.

برای تولید این مقاطع، در ابتدا ورق های فولادی را از داخل قالب عبور داده تا تحت فشار به شکل لوله تبدیل شوند و سپس درزهای موجود را با استفاده از جوشکاری به هم جوش می‌دهند. سپس همانطور که گفتیم برای افزایش مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی با استفاده از فلز روی، گالوانیزه می‌شوند. از آنها معمولا برای خطوط انتقال آب استفاده می‌شود.


لوله فولادی کربنی

لوله های فولادی کربنی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، هند و غیره از محبوب ترین انواع لوله های فولادی برای فروش به شمار می رود.  لوله های فولادی کربن از فلزی ساخته شده اند که در آن کربن عنصر اصلی شیمیایی است و میزان خصوصیات بدنی فلز مانند استحکام و مقاومت را تعیین می کند. در فرآیند تولید لوله های فولادی کربن، تولید کنندگان کربن را به آهن اضافه می کنند تا فلز حاصل را سخت و تقویت کند.