قیمت میلگرد

قیمت میلگرد

به طور کلی، قیمت میلگرد و روند قابل پیش بینی در بازار کلیه کالاها بدین ترتیب است که پس از گذران یک دوره کاهش و افزایش قیمت ها، نرخ ها ثابت می شود و به اصطلاح نفسی تازه می کنند و مجددا رشد می یابند ولی این روند در بازار فولاد صادق نیست و همگان را در تحیر و سرگردان فرو برده است. بازار فولاد بعد از یک خیز صعودی، با شتاب به دنبال کاهش نرخ ها رفته است گویی روند رشد بازار را جدی نگرفته و نسبت به آن واکنش داده است اما جنس واکنش آن نسبت به روند صعودی، سخت تر و محکم تر بوده است. البته باید این واکنش جدی را بررسی نماییم چرا که انگار این واکنش شخصی تر بوده و در یک حوزه تاثیر گذاشته است. چرا که با یک نگاه به روند بازار در می یابیم که قیمت روز میلگرد است که نوسان شدیدی دارد و در دیگر محصولات فولادی، ثبات و حتی تغییر جهت بعد از ثبات که شیب ملایم صعود باشد را نیز مشاهده می کنیم. در این میان بازار تیرآهن و ورق حالت عادی دارد ولی بازار میلگرد است که همچون بیماری است که نیاز به بررسی و رسیدگی دارد.



پس به سراغ بازار میلگرد می رویم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم.


همان طور که می دانیم بازار عرضه و تقاضا در بازار میلگرد شدیدتر است و تولیدکنندگان و افراد ذی نفوذ بسیاری نیز در این بازار حضور دارند به همین دلیل بهای میلگرد و روند بازار قیمت میلگرد ، شاخصی برای بازار فولاد شناخته شده است. روندی که در بازار تیرآهن و ورق دیده می شود، روند صعودی ملایم است ولی میل گرد متفاوت عمل می کند و تضاد و تناقضی سنگین را در بازار فولاد ایجاد نموده است. اگر قرار باشد تمامی بازار از روند قیمت میلگرد تبعیت کند و روند نزولی پیش بگیرند، باید دقیق تر دلایل را بررسی نماییم ولی به طور کلی در بازار میلگرد بر خلاف انتظار همگان و تولیدکنندگان فولاد، مبنی بر افایش تقاضا برای میلگردهای نوردی در بورس، نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه نسبت به گذشته نیز جذابیت و تمایلی به خرید و ثبت سفارش نیز مشاهده نشد تا جایی که حتی در تابلو بورس نیز چیزی اعلام نگردید یا بهتر است بگوییم تمایلی به ثبت تقاضاهای محدود و ناچیز که خود پتک بزرگی بود، در تابلوهای بورس وجود نداشت.



این رفتار متقاضیان و بازار میلگرد ثابت کرد که بازار تمایلی به عرضه های گسترده ندارد. در این برهه که عرضه بر تقاضا غالب است راهی برای رشد قیمت ها وجود ندارد علی الخصوص که بازار جهانی فولاد نیز در ابهام و سرگردانی است چراکه قبل از سال 2019 میلادی شاهد کاهش نرخ فولاد در بازار جهانی بودیم واکنون با شروع سال جدید، جهشی در قیمت ها و تمایل به صعود بویژه در سنگ آهن چین مشاهده می شود. با توجه به تمایز و فاصله ای که نرخ و عوامل فولاد داخلی با فولاد جهانی دارد، نمی توان انتظار داشت فولاد داخلی از فولاد جهانی تبعیت کند. پس در این شرایط از بازار که پس از رشد قیمت، یک شتاب نزولی را پیش گرفته است، می توان تعبیر نمود که اعتماد در بازار فولاد داخل بسیار کاهش پیدا خواهد کرد به گونه ای که تقاضا از وضعیت فعلی نیز کمتر خواهد شد و این اعتماد حتی در خود معامله گران بزرگ و سفته بازان نیز تاثیر خواهد گذاشت تا چندی در گوشه ای سکوت کرده و وارد عرصه نشوند تا بتوانند به خوبی رصد کرده و انبارهای خود را پر کنند.

بر این اساس باید منتظر ماند و در هفته آتی شاهد بود که معامله گران تا کی سکوت می کنند و بازار را به چه ترتیبی تحت تاثیر قرار می دهند....