سقف عرشه فولادی آهن نت

یکی از فاکتورهای مهم در بخش صنعت ساختمان، حذف روش‌های سنتی و بالا بردن سرعت اجرای پروژه‌های ساخت و ساز است. یکی از المان‌هایی که باعث سرعت بخشیدن به عملیات ساخت می‌شود، چگونگی ساخت سقف است. امروزه اکثر مهندسین و سازندگان به سمت استفاده از روش‌های نوین ساختمان سازی گرایش پیدا کرده‌اند. سقف عرشه فولادی یکی از سقف‌های سبک در ساخت سازه است که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.


عرشه فولادی چیست؟

سقف عرشه فولادی از ورق گالوانیزه با مقاومت کششی حداقل n/m 2300 توسط دستگاه Roll forming به شکل ذوزنقه‌ای درآمده و دارای ضخامت ۷/۰ میلی‌متر تا ۲/۱ میلی‌متر است و به‌عنوان قالب بتن‌ریزی قرار می‌گیرد که با بتن به‌صورت مرکب نقش سازه‌ای ایفا می‌کند که باعث افزایش دهانه تیرریزی تا ۲ متر بدون تیر فرعی و تا ۵/۳ متر با تیر فرعی بدون شمع بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ورق‌ها طبق ضوابط مبحث دهم ساختمان با استفاده از گل میخ‌های استاندارد بر روی پل‌ها و تیرهای فلزی توسط دستگاه جوش متصل شده و سپس شبکه آرماتور روی آن قرار داده و اقدام به بتن‌ریزی می‌گردد که در نوع خود از استانداردترین دتایل‌های اجرایی است.


پیدایش عرشه فولادی

ابتدا در سال ۱۸۲۰ توسط مهندسی به نام هنری پالمر به ‌وسیله کنگره‌ای کردن ورق گالوانیزه در ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم اجرایی سقف در سال ۱۹۳۹ و با تدوین یک استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره‌برداری، توسط انستیتو سقف فولادی (SDI) به طور رسمی وارد صنعت ساختمان شد. به‌ مرور زمان و با تغییرات متعددی که در روش سقف‌های عرشه فولادی ایجاد شد، سرانجام در سال ۱۹۸۰ این سیستم، توسط شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکایی به‌ عنوان یک سیستم نوین و با تکنولوژی روز دنیا که دارای مزایای فراوانی می‌باشد، مورد استفاده قرار گرفت.


نحوه ساخت و پردازش عرشه فولادی

ورق‌های عرشه فولادی، از ورق کویل با عرض ۱ الی ۱.۵ متر و به صورت cold form ساخته می‌شوند. یعنی ورق فولادی را وارد دستگاه رول فرم شده می‌کنند و در طول مراحل مختلف، خم‌های طراحی شده و برجستگی‌ها به صورت مرحله‌ای به آن اضافه می‌شوند. در آخر، پس از این که از دستگاه خارج شد، به وسیله اره برقی یا گیوتین به طول‌های مختلف و مورد نیاز برش داده می‌شوند.


از عرشه فولادی در کجا استفاده می‌شود؟

این نوع سیستم سقف، در انواع ساختمان‌ها با کاربری و حالات مختلف اعم از مجتمع‌های تجاری، اداری، برج‌های مسکونی و شهرک‌سازی، هتل، سوله و … قابل‌ اجرا می‌باشد.


چرا از عرشه فولادی استفاده کنیم؟

استفاده از سقف عرشه فولادی تاثیر بسزایی در سبک سازی سازه ایفا می کند.

وزن این نوع سقف بسیار سبک است و حمل و دپوی ورق های گالوانیزه نیز آسان می باشد.

اجرا سقف عرشه فولادی ارزان و مقرون بصرفه می باشد.

در اجرا این نوع سقف، قالب بندی، تیرهای فرعی و میلگردهای کششی حذف می شوند و نیازی به استفاده از آن ها نیست.

سقف متال دک جایگزینی مناسب برای سقف های تیرچه بلوکی و سنتی است.

در اجرا این نوع سقف امکان سقف گذاری و بتن ریزی در کلیه طبقات به طور همزمان امکان پذیر است که این امر زمان اجرای پروژه ساخت را کوتاه تر کرده و هزینه های آن را کاهش می دهد.

سقف های عرشه فولادی در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی دارند.

به دلیل وجود پوشش گالوانیزه بر روی سطح آن، این سقف در برابر شرایط جوی و محیطی بسیار مقاوم است.

وجود فرورفتگی و برجستگی ها ان سبب می شود تا تنش ها بالا را تحمل کند.


موانع استفاده از عرشه فولادی

اجرای آن در سازه های بتنی کمی دشوار است.

در صورت نصب نادرست، احتمال لرزش سقف وجود دارد.

اکثر کارگران با نصب این نوع سقف آشنایی ندارند، در نتیجه به نیرو متخصص و ماهر جهت اجرا آن نیاز است.