انواع میلگرد آجدار آهن نت

در مورد میلگرد آجدار قطر اسمی ، معادل قطر اسمی میلگرد صاف هم وزن آن اختیار می شود . میلگرد آجدار بعنوان آرماتور برای مصرف در بتن مسلح  بکار رفته و در طراحی یک سازه بتنی به مانند بتن نقش اساسی را ایفا می­کند. همگام با پیشرفت فرآیندهای تولید، به مرور زمان میلگرد آجدار از نظر شکل ظاهری و خواص مکانیکی و شیمیایی تغییر یافته­است و در این زمینه  استانداردهای قدیمی تجدیدنظر و یا باطل اعلام شده و استانداردهای جدیدی جایگزین شده است.

 

 در کشور ما اولین استاندارد تدوین شده در زمینه میلگرد آجدار مربوط به استاندارد کارخانه ذوب آهن اصفهان برگرفته از استاندارد کشور شوروی سابق بود. نخست کارخانه ذوب آهن اصفهان میلگردهای گرم نوردیده را به سه دسته به علائم مشخصه آج ۲۸-۴۲ ، AII وAIII  طبقه بندی و سپس در سال ۱۳۷۱ میلگرد آجدار را در ۴ دسته با علائم مشخصه  آج ۲۸-۴۲،  آج ۳۰-۵۰ ، آج ۴۰-۶۰د و آج ۴۷-۷۰ تولید و عرضه نمود.

این طبقه بندی دوباره دستخوش تغییر گردید و امروزه در کشور استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ مربوط به میلگردهای گرم نوردیده مصرفی در بتن بعنوان مرجع رسمی شناخته می­شود و هر یک از واحدهای تولیدی میلگرد موظف به تولید محصول براساس مشخصات مندرج در این استاندارد می­باشند.

نکته جالب این است که اگر به یک بنگاه آهن فروشی سری بزنیم همچنان میلگرد آجدار را در دو نوع  AIIوAIII  به مشتری معرفی می­کنند، حال آنکه این نام گذاری که منبعث از استاندارد کشور روسیه بوده از نظر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران منسوخ شده است اما همچنان نه تنها در بازار بلکه در بین مهندسین عمران و در منابع رسمی و معتبر مثل آیین نامه بتن آیران (آبا) رایج می­باشد

. می­توان گفت در استاندارد ملی ۳۱۳۲ میلگرد AIIبه میلگرد آج ۳۴۰ و میلگرد AIII به میلگرد آج ۴۰۰ تبدیل شده است و اکثر تولیدات داخلی میلگرد آجدار منحصر به این دو نوع می­باشد .

   میلگرد آجدار مارپیچ ( آج ۳۴۰) و آجدار جناقی( آج ۴۰۰) از نظر نوع آج، تفاوتهای آشکاری با یکدیگر داشته که به راحتی می­توان این دو نوع میلگرد را از هم تشخیص داد. در میلگردهای آج ۳۴۰ برجستگی های عرضی بصورت یکنواخت با زاویه حداقل ۴۵ درجه نسبت به محور طولی یا دوکی شکل در دو طرف برجستگی طولی پیچیده شده است. (راه شناسایی کاربردی: در یک میلگرد آج ۳۴۰ برجستگی عرضی به مانند طنابی است که دور یک میله بصورت مارپیچ پیچیده شده است قابل شناسایی می­باشد.) در شکل زیر نمونه هایی از میلگرد و AIII  و AII   اورده شده است.تفاوت ظاهری اج میلگرد در اشکال زیر نوع ان را مشخص می کند.

لطفا جهت اطلاع از قیمت میلگرد آجدار، لیست فروش میلگرد آجدار و اقدام جهت خرید میلگرد آجدار به وی سایت آهن نت مراجعه و از لیست انواع میلگرد آجدار بازدید فرمایید.