گریتینگ فلزی آهن نت شبکه فولادی

امروزه سطوح مشبک فلزی یا شبکه‌های فولادی که به اصطلاح لاتین، گریتینگ نامیده می‌شوند، کاربرد وسیعی پیدا کرده است. به نحوی که کارشناسان، پس از مشاهده محاسن استفاده از گریتینگ در صنعت، تصمیم گرفتند تا از گریتینگ در تکمیل یا بهینه سازی طراحی شهر و ساختمان سازی نیز بهره ببرند.


گریتینگ چیست؟

منظور از گریتینگ (به انگلیسی grating)، یک شبکه توری مانند است. شبکه ای متشکل از عناصر فلزی که به صورت طولی و عرضی در کنار هم قرار دارند. این محصولات دارای مقاومت بالا، ظاهر خوب، وزن پایین، امکان عبور هوا، نورگیر، قیمت مناسب و کاملا اقتصادی هستند و به شکل های مربعی، سینوسی، مثلثی و… به یکدیگر متصل می‌شوند. این صفحات حالت مشبک دارند و نوع فلزی آن از تسمه و میلگرد تهیه می‌شود.


اجزای تشکیل دهنده گریتینگ

گریتینگ فلزی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

باربر

مهم‌ترین بخش قطعات گریتینگی تسمه‌های باربر هستند که تحمل‌کننده بار وارده به سطح گریتینگی بر روی باربر می‌باشند. نوع تسمه‌های باربر بنا به درخواست مشتری و محل نصب، بسته به این که نفر رو باشد یا ماشین رو متفاوت خواهد بود.

رابط

رابط در گریتینگ، نقش نگهدارنده تسمه‌های باربر را داشته و در بارگذاری گریتینگ تاثیری ندارد. کم و زیاد شدن فاصله رابط‌ها در کاهش یا افزایش وزن گریتینگ تاثیر دارد.

فریم

فریم همان قاب گریتینگی است که دورتا دور قطعه گریتینگی قرار می‌گیرد که در اغلب مواقع ضخامت آن بیشتر از رابط و باربر هست.

مش بندی

فاصله بین رابط و باربرهای گریتینگ را مش بندی می‌گویند که هم در مقاومت گریتینگ و تحمل بار وارده تأثیرگذار است و هم در کم یا زیاد شدن وزن گریتینگ تاثیر خواهد گذاشت.


انواع گریتینگ

شبکه ها از لحاظ جنس به دو دسته بندی تقسیم می شوند.

محصولات فلزی: از جنس گالوانیزه، فولاد، چدن و…

محصولات غیر فلزی: از جنس کامپوزیت، فایبرگلاس و…


انواع گریتینگ‌ها از نظر ساختار به صورت زیر دسته بندی می‌شوند.

گریتینگ تسمه در میلگرد، گریتینگ تسمه در تسمه، گریتینگ تسمه در نیم تسمه، گریتینگ تسمه در چهارپهلوی تابیده، گریتینگ پله یا همان پله فلزی و گریتینگ دور مخزن یا همان گریتینگ دایره ای (قوس دار)


این محصولات بر اساس ظاهرشان در سه دسته تقسیم بندی می شوند.

اسلات: سوراخ های روی محصول به صورت موازی هستند.

مشبک: سوراخ های روی محصول حالت مربع یا مستطیل دارند.

پانچ: محصول دارای سوراخ هایی دایره ای یا مربعی شکل است.


کاربرد گریتینگ

این محصولات کاربردهای متنوعی دارند؛ به عنوان مثال در شهرسازی، صنعت، سقف کاذب، پوشش کف، پانل‌های حفاظتی، پلکان، درپوش کانال‌های آب شهری، کفی پله کارخانه و ساختمان‌ها، نورگیر، پل و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.


نحوه تولید گریتینگ

امروزه پانچ و برش قطعات هم به صورت سنتی و هم مدرن انجام می‌گیرد. تفاوت این دو به نحوه اتصال تسمه به نگهدارنده برمی‌گردد.

روش سنتی

در روش سنتی، جهت اتصال نگهدارنده و باربر، شیارهایی روی سطح ایجاد می‌شود. سپس نگهدارنده‌ها در فضای مشخص شده تعبیه می‌شوند. یکی از معایب این روش، بروز خطاهای انسانی حین اتصالات و کاهش توان تسمه باربری می‌باشد. به علاوه در صورت تمایل به گالوانیزاسیون، شیارها موجب عدم پوشش سازه می‌شوند. در نتیجه سازه دچار فرسایش و خوردگی خواهد شد.

روش مدرن

در مقابل روش سنتی، روش مدرن قرار دارد که الکتروفورج نامیده می‌شود. مزیت روش الکتروفورج نسبت به سنتی، قدرت بالاتر، استحکام بیشتر و وزن کمتر است. در روش الکتروفورج کیفیت موارد اولیه بسیار اهمیت دارد و ضخامت و ابعاد قطعات باید کاملا یکسان باشند اما در روش سنتی چنین الزامی وجود ندارد.