انواع بولت و مهره آهن نت انواع پیچ و مهره

بولت ساختمانی از انواع تجهیزات مناسب برای اتصال فونداسیون به زیر ستون‌ها در هنگام پی ریزی می‌باشد. بولت ساختمانی معمولا هم جنس میلگردها می‌باشد و می‌تواند مقاومت بسیار خوبی را از خود در برابر زنگ زدگی و همچنین فشار وارد شده بر اثر وزن بالای سازه نشان دهد. در ادامه به معرفی انواع بولت‌ها و کاربردشان می‌پردازیم.


انواع بولت از نظر سازه

انکر بولت‌های سازه‌ای

به پوشاندن یک دهانه با استفاده از تیرآهن‌های IPE و ساخت سقفی جدید در بازشوهای سازه بتنی کاشت بولت گفته می‌شود که برای آن از انکر بولت استفاده می‌کنند. همچنین با نصب صفحات فلزی روی بتن یا سایر مصالح ساختمانی برای انجام عملیات جوشکاری و یا افزودن قطعات جدید در سازه، همچنین در ترمیم یا تقویت سازه‌های بتنی با افزایش سطح پی از طریق متصل کردن قطعات پی نواری در سازه‌های قدیمی، پوشاندن دهانه‌ها در سازه‌های بتنی قدیمی به روش دال بتنی همه این‌ها مستلزم استفاده از بولت می‌باشد.


انکر بولت‌های غیر سازه‌ای

این محصول همچنین در کاربردهای غیر سازه ای نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از آن در نصب ساپورت های مکانیکی و الکتریکی بر روی سطح اسکلت های بتنی همچنین در کاشت پایه های تجهیزات با وزن کم مانند دوربین های مدار بسته یا کنترل سرعت بر دیوار یا سقف مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن از این محصول در نصب هندریل و گاردریل نیز استفاده می شود.


انواع بولت فونداسیون

استاد بولت پیچ و مهره

Stud Bolt پیچی دو سر رزوه و دو مهره و از جنس فولاد و البته با پوشش های متفاوت مانند گالوانیزه، تفلون و یا استیل در بازار عرضه و به فروش می رسد. استاد بولت فولادی ، گالوانیزه و استیل از انواع استاد بولت می باشد که بیشترین استفاده را در صنایع نفت و گاز، ساختمان سازی، خودروسازی، معدن و خودروسازی می باشد. در صنایع پتروشیمی و گاز از انواع استاد بولت گالوانیزه سرد و گرم و داکرومات استفاده می شود.


یو بولت

U Bolt یا پیچ یو شکل ظاهری شبیه به U انگلیسی دارد که در قسمت قوس مانند آن پیچ و مهره یو بولت صاف و در دو قسمت انتهایی دارای شیارهایی می باشد. این محصول کاربرد بالایی در اتصالات مقاطع گرد مانند لوله دارد. المان های بسیار مهم در این محصول شعاع خم، نوع پوشش، گام رزوه و قطر مفتول می باشد که در هنگام خریداری آن باید مد نظر قرار دهید.


هنگر بولت

Hanger Bolt به صورت پیچ های دارای دو طرف رزوه می باشد که در کاربردهایی که به مقاومت و استحکام بالا نیاز باشد مورد استفاده قرار می دهند. یکی از رزوه های آن همانند رزوه چوب و دیگری شبیه رزوه پیچ ماشینی می باشد. این وسیله سرعت زیادی در نصب دارد ضمن آنکه اجرای آن با سهولت همراه است. 


پیچ و مهره رول بولت

Roll Bolt تشکیل شده از پیچ سر مخروطی، یک مهره، واشر و یک استوانه فلزی چاکدار می باشد که برای اولین بار توسط شرکت هیلتی به بازار عرضه شده است. اساس کار این محصول افزایش حجم اتصال و در نتیجه ایجاد اتصالی محکم در سطول بتنی، سنگی و فولادی است. عملکرد آن دقیقا چیزی شبیه به عملکرد رول پلاک می باشد.


آی بولت

آی بولت یا Eye Bolt نوعی پیچ می باشد که انتهای قسمت میله ای صاف آن به صورت حلقه ای می باشد. همانگونه که در تصویر مشاهده می کنید به دلیل چشمه ای بودن و شباهت آن به چشم این محصول را به این نام می خوانند. استفاده از این محصول در کاربردهای جابجایی که نیازمند عبور نوار، طناب زنجیر و مواردی از این دست است بسیار کاربردی می باشد.


بولت گوه ای

بولت‌های پر قدرت که از  جنس فولاد ضد زنگ می‌باشد این نوع بولت ها بدنه ی قلاویز شده و مهره توسط یک گیره که در قسمت سر قرار دارد به هم متصل می شوند. از معایب بولت گوه نسبت به بولت های ماسوره این است که گواه ها ضعیف هستند به پس از مدتی تغییر شکل می‌دهند. بولت‌های گوه‌ای در سایزهای ۳۵/۰ اینچ تا ۵/۰ اینچ در بازار موجود می‌باشند. این بولت‌ها در رنگ قرمز بوده و قدرت بالایی ندارند و با کوچکترین فشار بر آنها تغییر شکل می‌دهند.


بولت چسب دار

ویژگی برجسته بولت‌های چسب دار که یکی از محکم‌ترین و قوی‌ترین بولت‌های موجود هستند، مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و ساییدگی می‌باشد. عملکرد این بولت با نصب آن رابطه مستقیم دارد. هنگام استفاده از این نوع بولت اگر مهره بزرگ‌تر از بولت باشد، امکان استفاده از چسب برای پوشاندن فضا وجود دارد که همین مسئله خود موجب بالا رفتن قدرت این بولت‌ها می‌شود. دقت داشته باشید پس از نصب بولت دیگر نمی‌توان آن را جا به جا کرد.


بولت متراکم شدنی

بولتی که دو سر آن به شکل دکمه است، بولت متراکم شدنی است که به آن بولت دکمه‌ای نیز می‌گویند. معمولا طول این بولت‌های متراکم شدنی 25/1 تا 2 اینچ و قطر آنها 25/. می‌باشد. بولت دکمه‌ای دارای محورهای جداگانه‌ای می‌باشد که هنگام فشار چکش  به دیوار می‌چسبد. این چسبندگی فشار بین دیوار و میخ را به وجود می‌آورد.


بولت پوشش دار

بولت‌های پوشش دار به دو دسته بولت‌های ستاره‌ای رانشی و بولت‌های باریک شونده تقسیم می‌شوند. بولت‌های ستاره‌ای با علامت ستاره و بولت‌های باریک شونده با سر چند ضلعی شناخته می‌شوند.


بولت سر مته‌ای

بولت‌های سر مته ای از سره بزرگ و شیاردار آن شناخته می‌شود. نوک تیز پیچ سر مته ای ورقه ها را شکافته و رزوه تیز این پیچ در بافت آنها به خوبی جای می گیرد. پس می توان به کمک پیچ سرمته ای اتصالی محکم در ورقه های آلومینیومی، چوبی و mdf بون نیاز به سوراخ کردن و مهره برقرار نمود.


بولت با عمر طولانی پتزل

این بولت‌ها از جنس فولاد ضد زنگ می‌باشد که همین مسئله موجب طول عمر بسیار بالا در این نوع بولت شده است. بولت‌های پتزل در سایزهای 5/. تا 2 اینچ وجود دارند. مزیت این بولت مقاومت بالا و نصب آسان است. از دیگر انواع بولت و مهره می‌توان به بولت‌هایی از قبیل بولت گشتاوری و توپی و آلومینیومی و بولت‌های میخی زاماک اشاره نمود.