کاربرد فولاد در خودروسازی آهن نت

صنعت خودروسازی، یکی از صنایع بنیادین در اقتصاد جهانی، از مهم‌ترین صنایع متقاضی فولاد در جهان است. آمارهای انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد حدود 12 درصد از کل فولاد تولید شده در جهان، در صنعت خودروسازی مصرف می‌شود. هم‌چنین حدود 65 درصد از کل وزن هر خودرو مربوط به قطعات فولادی به کار رفته در آن است. بنابراین تعجبی ندارد که هزینه نهایی تمام‌ شده تولید خودروها، تابعی از قیمت انواع مختلف محصولات فولادی و نوسانات در بازار داخلی و جهانی فولاد است.


چرا از فولاد در صنعت خودرو استفاده می شود؟

استفاده از فولاد به تولید کنندگان خودرو اجازه داده است تا با هزینه‌های نسبتاً کم نسبت به سایر مواد، به استانداردهای قدرت و ایمنی وسایل نقلیه خود برسند. در این راستا، موارد زیر از مزایای استفاده از فولاد در خودرو سازی می‌باشد.

1- دوام و مزیت هزینه

کنترل کردن هزینه‌های تولید در هر صنعتی بسیار مهم است. همچنین استحکاک پایین و دوام بالای محصول نیز بسیار اهمیت دارد. فولاد هزینه کمتری دارد و مقرون به صرفه است و دوام آن از سایر مواد در صنعت خودرو بالاتر است.

2- مزیت محیطی

مزیت مهم فولاد این است که قابل بازیافت است و با هر بار بازیافت فولاد دچار کاهش کیفیت نمی‌شود. این امر باعث شده استفاده از فولاد سبب نگرانی‌های محیط زیستی نشود.

3- محافظت بالا و ایمنی

فولاد از مزیت‌هایی مثل محکم بودن، سخت بودن و ایمنی بالا برخوردار است. از فولاد در محفظه باتری، ساختمان تاسیسات، حمل و نقل استفاده می شود. قدرت و مقاومت بالای آن در برابر شرایطی مثل برف، باران، آفتاب و گرما اهمیت دارد.

4- انعطاف پذیری و تناوب وزنی

سبک و سنگینی خودرو بسیار مهم است. باید وزن خودرو به صورتی باشد که باعث افزایش مصرف سوخت نشود. همچنین استحکام و قدرت کافی خودرو فراهم باشد. فولاد از نظر وزن مناسب می‌تواند بهترین گزینه باشد.

5- فولاد های برقی و مصرف آن در خودرو سازی

فولادهای برقی ماده اصلی در ساختار ژنراتورها و موتورهای مخصوص وسایل نقلیه برقی هستند. فولاد همچنان بهترین رسانایی را دارند و می‌تواند از کاربرد بالایی در خودروهای برقی آینده برخوردار باشد.


کاربرد فولاد در خودروسازی

حدود 34 درصد از فولاد مصرفی در صنعت خودروسازی در ساختار بدنه، چارچوب و درهای خودرو به کار می‌رود. همچنین از آن جا که این بخش از نظر مکانیکی تعیین‌ کننده استحکام کلی خودرو است، از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از ورق‌های آلیاژی فولادی در ساختار بدنه خودرو موجب سنگین شدن آن و کنترل خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود. فلز فولاد علاوه بر بدنه خودرو در ساخت قطعاتی از آن مانند شاسی، چرخ‌ها، ترمز، صفحات بدنه، ستون و سقف خودرو، سیستم اگزوز و موتور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


فولادهای ضدزنگ در صنعت خودروسازی

در طول دهه گذشته وزن متوسط خودروهای متوسط از ۱۴۰۰ کیلوگرم به ۱۱۵۰ کیلوگرم کاهش یافته است. این خاصیت منجر به کاهش ۱۸٪ وزن کل خودرو شده است. انتخاب مواد اولیه برای هدایت صنعت خودرو به سمت وزن‌های کم‌تر است. به همین دلیل استنلس استیل به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و انتشار کمتر مواد از داخل اگزوز و بهبود ایمنی خودرو در کاهش صدمات و تلفات جاده‌ای انتخاب مناسبی می‌باشد.

فولاد ضد زنگ به دلیل خاصیت خنک کننده، مقاومت در برابر خستگی، جوش پذیری، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی، انتخابی معتبر در مقایسه با فولادهای C ، HSS و آلیاژهای آلومینیوم است. فولاد ضد زنگ در صنعت خودروسازی به شکل‌ها و صورت‌های مختلفی تولید می‌گردد که هر یک دارای کارایی و خواص گوناگونی می‌باشد. شکل‌های متفاوت این فولادها به شرح ذیل می‌باشد؛ ورق نازك، تسمه، صفحه، فویل یا کاغذ فلزی، میلگرد.