ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای آهن نت

این محصول شکل خاصی از ورق گالوانیزه می‌باشد. در این فرمینگ موج‌های مربعی شکل در عرض ورق ایجاد می‌گردد. ورق گالوانیزه ذوزنقه از لحاظ ظاهر، مقاومت فیزیکی و ابعاد، با ورق کرکره سینوسی تفاوت‌هایی دارد. در شکل دهی ذوزنقه هیچ محدودیت طولی وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به سفارش مشتری طول و عرض دلخواه آن انتخاب می‌گردد. در ادامه به بررسی این محصول که سبب محبوبیت آن در صنعت ساخت و ساز گشته می‌پردازیم.


ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست؟

ورق گالوانیزه ذوزنقه یکی از انواع ورق‌های پر کاربرد در صنایع می‌باشد که به هیچ وجه امکان زنگ زدن در آن وجود نخواهد داشت. در عرض ورق، موج‌هایی مربع شکل به وجود آمده است که به همین دلیل این ورق‌ها را ورق‌های ذوزنقه‌ای می‌نامند. ورق‌های ذوزنقه‌ای کاملا مشابه با ورق گالوانیزه کرکره سینوسی می‌باشد و تنها مقاومت و شکل ظاهری آن است که سبب تفکیک آن شده است.


انواع ورق‌های ذوزنقه‌ای

ورق‌های ذوزنقه‌ای را می‌توان از جنبه‌های مختلف به انواع متفاوتی دسته بندی نمود که یکی از مهم‌ترین آنها دسته بندی بر اساس اندازه ورق است. ورق‌های ذوزنقه‌ای در ابعاد مشخصی به بازار عرضه شده‌اند، اما امکان خرید اختصاصی آن نیز وجود خواهد داشت و می‌توانید اقدام به سفارش ساخت ورق ذوزنقه‌ای مورد نظر خود نمایید.

این ورق‌ها را می‌توان از نظر رنگ نیز به انواع مختلفی دسته بندی نمود و به همین دلیل می‌توانید آن را در انواع رنگ‌های مختلف خریداری نمایید. رنگ‌هایی که بر روی این ورق‌ها زده می‌شوند، ماندگاری بالایی داشته و به هیچ وجه از بین نخواهند رفت.

یکی دیگر از مواردی که سبب تفکیک این ورق‌ها می‌شود را می‌توان فاصله شیارهای ذوزنقه شکل از یکدیگر دانست؛ چرا که می‌توانید فاصله شیارها را نیز خودتان مشخص نمایید.


مشخصه‌های ورق‌های ذوزنقه‌ای

این ورق مشخصه‌هایی دارد که آن را برای خرید با ارزش‌تر نموده است و از جمله مهم‌ترین مشخصه‌های آن، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- ضخامت ورق‌های ذوزنقه‌ای طبق خواست مشتری بین 04/0 و 60/0 متغیر خواهد بود و بی شک افزایش ضخامت سبب افزایش مقاومت آن نیز خواهد شد.

2- توجه داشته باشید که با ذوزنقه‌ای کردن ورق از عرض آن کاسته خواهد شد و برای مثال برای یک ورق گالوانیزه 100 سانتی متری، در اثر ذوزنقه‌ای کردن عرض آن حدود 80 سانتی متر خواهد شد.

3- ورق‌های ذوزنقه‌ای بر روی کار باید حتما بر روی هم بیفتند و قرار گرفتن ذوزنقه‌ها در داخل یکدیگر سبب خواهد شد که ورق‌ها امکان جابجایی و یا تغییر مکان نداشته باشند و به همین دلیل باید بیشتر از متراژ اقدام به خرید ورق ذوزنقه برای سقف نمایید.


ورق ذوزنقه رنگی

ورق ذوزنقه رنگی از نظر اجرا بسیار راحت بوده و پیمانکاران نیز زمان کمتری را برای نصب می‌گذارند. همچنین سبک بودن این ورق جابجایی را بسیار راحت می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق‌ها را می‌توان مقاومت بالای آنها دانست چرا که شیارهای ایجاد شده بر روی آن بر مقاومت آن افزوده است و می‌توانید به مدت طولانی از آن استفاده نمایید.


مزایای ورق ذوزنقه رنگی

نصب و اجرا و پیچ شدن در کمترین زمان

زیبایی و ظرافت

وزن مناسب و سبک همراه ایمنی فوق العاده بالا در برابر زلزله

مقاومت بالا مقابل رطوبت آب و هوا

یکپارچه بودن و عدم شکستگی به مرور زمان


کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای

از این ورق به منظورهای متفاوتی استفاده می‌شود و می‌تواند برای اکثریت سازه‌ها، انتخابی مقرون به صرفه باشد. مهم‌ترین کاربرد آن را می‌توان در صنایع کانکس سازی دانست و از این ورق‌ها می‌توان به هر منظور دیگری نیز استفاده کرد.


تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه

مراحل ساخت و تولید ورق گالوانیزه ذوزنقه بسته به این که چه فرایندی برای آنها انتخاب می‌شود، متفاوت است. در مرحله اول، اگر ورق به صورت پیوسته گالوانیزه شود یا این که به صورت ورق برش خورده آماده گردد. سپس چربی گیری از ورق به وسیله محلول سود انجام می‌گیرد. ورق شست و شو می‌شود تا محلول چربی گیری که بر روی ورق باقی مانده است، از بین برود. ورق در محلول زنگ زدایی اسید کلریدریک برای محافظت از خوردگی غلتیده می‌شود، سرانجام شسشتوی مجدد انجام می‌شود. سرانجام ورق گالوانیزه تولید شده توسط دستگاه فرمینگ به شکل ذوزنقه در سایز و ضخامت‌های مختلف تولید می‌گردد. هرچقدر ضخامت ورق بیشتر باشد عمر آن هم بیشتر می‌شود.