لوله اسپیرال آهن نت

روش‌های تولید لوله‌های فولادی متنوع است. یکی از روش‌های تولید این لوله‌ها، روش اسپیرال است که در آن، لوله‌های فولادی در ضخامت‌های متفاوت به شکل مارپیچ ساخته می‌شود. نام اسپیرال هم از همین شکل لوله‌ها گرفته شده است. لوله اسپیرال در مقایسه با لوله درز جوش، کیفیت رقابتی دارند.


لوله اسپیرال چیست؟

اخیرا تولید و به کارگیری لوله فولادی اسپیرال (درزجوش مارپیچی) در خطوط لوله انتقال نفت و گاز روند رو به رشدی را در اقصی نقاط جهان در پیش گرفته است. با پیشرفت فزاینده ای که تکنولوژی تولید این لوله ها در چند دهه اخیر نموده است، هم اکنون می توان اذعان داشت که لوله فولادی اسپیرال از کیفیتی قابل رقابت با لوله های درز جوش مستقیم برخورداند به گونه ای که در اغلب استانداردهای بین المللی به موارد کنترل کیفی این لوله ها در کنار لوله های درز جوش مستقیم اشاره شده است.


انواع لوله‌های اسپیرال

انواع لوله اسپیرال با توجه به ضخامت‌شان تعریف می‌شوند، اما لوله‌های فولادی مارپیچ با توجه به نوع کیفیت لوله اسپیرال به سه دسته واجد شرایط، ترمیم شده و غیرقابل استفاده تقسیم شده است.

واجد شرایط: لوله‌هایی که کیفیت آن‌ها با استانداردها و شرایط فنی مطابقت دارد.

ترمیم شده: لوله‌هایی که کیفیت‌شان مطابق با استانندارد و شرایط فنی پذیرش نبوده اما قابل تعمیر هستند.

غیر قابل استفاده: لوله‌هایی که از نظر ظاهری و کیفیت، جالب نیستند و حتی بعد از تعمیرات نیز استاندارد و شرایط فنی مورد نیاز را کسب نخواهد کرد.


شکل دهي لوله های اسپيرال فولادی

تولید لوله فولادی به روش اسپیرال یکی از روش‌های مرسوم و استاندارد تولید لوله فولادی در جهان است. در این روش تولید لوله، ورقه فولادی با گذشتن از یک سری غلتک‌ها با درزی حلزونی یا اسپیرال به شکل استوانه لوله‌ای در خواهد آمد. در لوله‌های اسپیرال برخلاف لوله درز مستقیم فولادی که قطر لوله بستگی به اندازه پهنای ورق دارد، در این روش ساخت قطر لوله با تغییر زاویه تغذیه اولیه ورق تغییر خواهد نمود.

با تغییر زاویه تغذیه، لوله‌هایی با قطرهای مختلف ایجاد می‌شود، در حالی که در تولید لوله فولادی به روش درز مستقیم باید کل قالب‌های خط تولید تعویض شوند. همین عوامل سبب می‌شود که در روش تولید به شیوه اسپیرال، لوله با قطرهای مختلف را با هزینه کمتری نسبت به درز مستقیم تولید کرد.لوله‌های اسپیرال به دو روش یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای تولید می‌شوند.


کاربردهای تجاری لوله اسپیرال

اولین استفاده از این نوع لوله ها در کاربردهای تجاری برای سیستم های گرمایشی و تهویه هوا یا سیتم های HVAC است. همچنین در بسیاری از مکان هایی که این لوله ها استفاده می شود و کاربردهای تجاری این لوله محسوب میشود از جمله این موارد:

مراکز عمومی

درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها

اجتماعات و مکان‌های تفریحی

ساختمان‌های اداری و انبارها


کاربردهای صنعتی لوله فولادی اسپیرال

استحکام و مقاوت این لوله درشرایطی با فشارهای مثبت و منفی بالا، منجر به کاربردهای صنعتی متعدد و گسترده شده است از جمله:

سیستم HVAC (تهویه مطبوع)

دفع دودهای شیمیایی و سایر سموم محیطی

دفع گرد و غبار و سایر ذرات ریز موجود در هوا

حذف تولید محصولات فرعی مانند خاک اره و تراش چوب

جابجایی مواد فله مانند بارگیری کامیون‌ها و قیف ناودانی


مزایای لوله اسپیرال

این لوله ها از یکنواختی خوبی برخوردارند.

لوله های اسپیرال دارای خواص مکانیکی بالایی هستند.

از نقطه نظر جریان سیال در این لوله فولادی ، لوله های مذکور خواص مناسبی را نشان داده اند.

در صورت نیاز به خم کاری در حین نصب، این لوله ها ماسب تر از سایر لوله ها هستند.

از نظر اقتصادی نسبت به سایر لوله فولادی ها مزایای بیشتری دارند.

جهت و امتداد نورد ورق و درز جوش نسبت به جهت تنش های اصلی که به هنگام بهره برداری به لوله اعمال می شود، در مقایسه با لوله های دیگر از استحکام و اطمینان بیشتری در مقابل ترک و شکست برخوردار است.

فرایند ساخت این لوله ها انعطاف پذیر است، بدین معنی که می توان از ورقی با پهنای ثابت، لوله هایی با قطرهای متفاوت تولید کرد. همچنین امکان تولید لوله هایی با قطر یکسان از ورق هایی با پهنای متفاوت وجود دارد.


معایب لوله‌های اسپیرال

این لوله ها با توجه به مزایای زیادی که دارند، مورد توجه قرار گرفته شدند. با این وجود، عیب هایی همچون موارد زیر نیز در تولید این لوله ها به چشم می خورد:

بیضی شدن سطح مقطع هنگام ساخت

امکان بروز عیب های چروکیدگی بیشتر نسبت به لوله های درز جوش