سینی کابل گالوانیزه آهن نت لدر کابل

لدر و سینی کابل گالوانیزه بخشی ضروری از ساخت و ساز صنعتی و تجاری می‌باشند که برای پشتیبانی از انواع متدهای سیم کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال از سینی کابل گالوانیزه می‌توان برای خطوط برق ولتاژ بالا، کابل‌های توزیع برق، سیم کشی سیستم‌های کنترلی حساس، سیم کشی تجهیزات ارتباطی و مخابراتی و کابل‌های فیبر نوری استفاده کرد.


سینی کابل گالوانیزه چیست؟

سینی کابل گالوانیزه سامانه‌ای است برای پشتیبانی، پخش کردن، مهار و پیوستگی کابل‌های برق ساختمان. از این محصول به‌ عنوان جایگزینی برای باز کردن سیم‌ کشی و یا منظومه‌های گذرگاه الکتریکی استفاده می‌شود و بیشتر برای گردانندگی کابل در ساخت‌ و ساز ساختاری و غیر ساختاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین مزایای سینی کابل گالوانیزه، پیش بینی تغییرات محتمل در سامانه سیم‌ کشی است؛ زیرا می‌توان به جای کشیدن کابل‌های جدید، از راه یک لوله، آنها را در سینی کابل نصب کرد.


لدر کابل فلزی چیست؟

لدر کابل که با نام نردبان کابل گالوانیزه هم شناخته می‌شود، مانند سینی کابل برای حفاظت از کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد عمده این محصول عموما در ارتفاعات و مسیرهای عمودی، به عنوان یک ابزار جا به جایی می‌باشد. لدر کابل فلزی که از ورق گالوانیزه و یا استیل ساخته شده، معمولا در طول دو متر و عمق 6 سانت و فاصله پله‌های 25 سانت به بازار عرضه می‌شوند.


تولید لدر و سینی کابل گالوانیزه

لدر و سینی کابل گالوانیزه در دو مدل گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم تولید می‌شود. در مدل آبکاری سرد، ابتدا ورق گالوانیزه سرد را برش زده و سپس پانچ و خمکاری می‌کنند. ولی در مدل آبکاری گرم، ابتدا ورق آهن را برش، پانچ و خمکاری کرده و در پایان وارد وان آبکاری کرده تا به آبکاری روی سینی آسیبی وارد نشود.


کاربرد لدر و سینی کابل گالوانیزه

سینی و نردبان کابل گالوانیزه به منظور حفاظت از کابل‌های با جریان الکتریسیته بالا استفاده می‌شوند. نردبان به علت شکل ظاهری و طراحی پله‌ای که دارد باعث می‌شود کابل‌ها بیشتر با هوای آزاد در تماس باشند. از طرفی، کابل‌ها در سینی کابل نیز با هوای محیط در تماس هستند که در هر دوی این محصولات خنک سازی کابل‌ها صورت می‌پذیرد. در ادامه به سه مورد از مهم‌ترین مزایای استفاده از نردبان و سینی کابل فلزی اشاره می‌کنیم.

1- مرتب سازی کابل‌ها و سیم کشی.

2- سهولت در نصب و تعمیر کابل‌ها و سیم کشی.

3- حفاظت از کابل‌ها در برابر خطرات احتمالی مانند آتش سوزی، رطوبت، زنگ زدگی و افزایش عمر آنها.


انواع سینی کابل فلزی

سینی کابل (به انگلیسی cable tray) در ضخامت‌ها و عرض‌های مختلفی روانه بازار می‌شوند. انواع سینی کابل گالوانیزه با توجه به اشکال ظاهری آنها به صورت زیر خلاصه می‌شود:

سینی کابل گالوانیزه نوع نردبانی

سینی کابل گالوانیزه نوع مشبک

سینی کابل گالوانیزه نوع کانالی

سینی کابل گالوانیزه نوع توری

سینی کابل گالوانیزه ریلی


اتصالات لدر و سینی کابل

همان طور که می‌دانید برای آن که بتوان بخش‌های مختلف تاسیسات برقی را به یکدیگر مرتبط کرد، باید مسیرهای مختلفی اجرا شود. برای مرتبط کردن این مسیرها به یکدیگر عمدتا از اتصالات استفاده می‌شود. از جمله این اتصالات می‌توان به زانویی، سه راهی، چهار راهی و ردیوسر اشاره کرد.


تفاوت سینی و لدر کابل فلزی

از آن جایی که نردبان کابل دارای مقاومت بیشتری نسبت به سینی کابل است، از آن برای عبور دادن کابل‌های قطور و سنگین استفاده می‌شود. از لحاظ تهویه می‌توان گفت که لدر کابل دارای تهویه مناسب‌تری نسبت به سینی کابل است. طراحی نردبان کابل به گونه‌ای است که بیشتر برای محیط‌های روباز مورد استفاده قرار گیرد اما سینی کابل عمدتا برای کابل کشی و سیم کشی در محیط‌های سر پوشیده استفاده می‌گردد. دلیل این امر آن است که لدر کابل فاقد صفحه زیرین است و با قرار گرفتن در محیط بیرونی باعث تجمع کمتر رطوبت و گرد و غبار می‌گردد و به این ترتیب از فرسایش و از بین رفتن کابل ها جلوگیری می‌کند.