ورق مخزنی آتشخوار آهن نت

 ورق آتشخوار یکی از انواع ورق‌های آلیاژی محسوب می‌شود که توسط کارخانجات داخلی از جمله فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌گردد. همچنین این ورق توسط کشورهای دیگر از جمله کره و چین هم تولید و به کشور ما وارد می‌شود. از مهمترین و پرکاربردترین ورق های آتشخوار می‌توان به ورق مخزنی A516 و 17Mn4 اشاره کرد که در صنایع مختلف به خصوص مخزن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ورق آتشخوار چیست؟

از ورق آتشخوار که در دو حالت شیت و رول عرضه می شود، از آن جهت آتشخوار نامیده می‌شود که در برابر آتش و حرارت مقاوم است. ورق های آتشخوار دارای استحکام کششی بالا و درصد تطویل قابل قبولی هستند. به همین علت برای ساخت دیواره به صورت خم و عدسی که در مخازن صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد فراوانی دارد، استفاده می‌شود.


ویژگی‌های ورق مخزنی آتشخوار

این محصول در گریدهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. تفاوت گریدهای مختلف آن در میزان تحمل فضا و دما، قابلیت عدسی شدن، تست کشش و ضربه می باشد. هرچقدر گرید بالاتر رود، قابلیت های مذکور در ورق های آتشخوار افزایش پیدا می کند. فاکتوری که ورق های فولادی را با یکدیگر متفاوت می کند، ترکیب ساختاری آن ها است. ترکیب شیمیایی آن نیز، آن را منحصر به فرد کرده است و باعث شده ورق های آتشخوار بتوانند حرارتی از ۵۸۵ تا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند و در نتیجه این ورق آلیاژی می تواند مایعات و گازها را با درجه حرارت خیلی بالا عبور دهد.


کاربردهای ورق مخزنی آتشخوار

این محصولات فولادی در صنایع مختلفی کاربرد دارند که از این میان می‌توان به استفاده در مخازن تحت فشار، اتصالات و مبدل های تحت فشار، مخازن کروی و تجهیزات انرژی های تجدید پذیر اشاره نمود.


انواع ورق آتشخوار مخزنی

به طور کلی ورق آتشخوار به دو دسته تقسیم می شوند؛ ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا 585 درجه سانتی گراد و ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا 1250 درجه سانتی گراد. از طرفی نیز این محصولات فولادی در گریدها و استانداردهای مختلفی تولید و روانه بازار می شوند که نمونه ای از استانداردهای تولید ورق های مخزنی به این صورت است: A۵۱۶ GR۷۰-۶۰, A۲۸۳, A۲۸۵ ،۱۷MN۴ . در این میان از مهمترین و پرکاربردترین ورق‌های آتشخوار، ورق‌های A516 و MN417  هستند.


ورق A516 

ورق A516 از گروه ورق های فولادی ساختمانی است که در ۴ گرید اصلی ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ تولید و با نام‌های A516 Gr 65 ،A516 Gr 60 ،A516 Gr 55 و A516 Gr 70 راهی بازار می‌شود. تفاوت این گریدها در درصد ترکیب عناصر سازنده ورق از جمله کربن، منگنز، مولیبدن، کرم و در موارد خاص نیکل، وانادیوم و تنگستن می باشد. از تولیدکنندگان ورق A۵۱۶ می‌توان به شرکت های ایلیج – اکراین، شرکت پوسکو– کره جنوبی و شرکت دوفرکو – بلژیک اشاره کرد.


ورق MN417  

از دیگر ورق های آتشخوار می توان به ورق MN417 اشاره کرد؛ از آزمایش ها بر روی ورق MN417 در مقایسه با برندها و استاندارد های معادل آن، نتایج قابل قبولی به دست آمده است. ورق اکسین و ورق مبارکه از جمله ورق های فولادی آتشخوار در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه ها بیشترین کاربرد را دارد و در تماس با بخار آب، حرارت و فشار بالا مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.


ورق A36

این ورق های فولادی جهت استفاده در محیط دریایی در استانداردهای متعددی تولید می‌شود که در این میان ورق A36 از معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها می باشد. این ورق، به ورق دریایی نیز معرف است و به منظور طراحی و تولید بدنه کشتی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. چقرمگی بالا، دارا بودن استحکام خمشی و مقاوم بودن در برابر آب شور دریا از مهم ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. ورق A36 نیز به کمک نورد گرم تولید می‌شود. از لحاظ ترکیب شیمیایی این ورق ترکیبی نزدیک به دو نوع ورق A516 و A283 دارد.


ورق آتشخوار ST52

ورق سیاه ST52 از ورق های ساختاری و زیربنایی است که در بخش های وسیعی از صنایع مختلف به کار گرفته می شود. این ورق سیاه به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجه از عناصر سیلیسیوم و منگنز نسبت به ورق های ST۳۷ و ST۴۴ از خواص مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن و خاصیت ارتجاعی برخوردار است. ورق ST52 با عنوان کامل N52-3ST به مشتریان ارائه می گردد که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است. ورق سیاه ST52 دارای حدود ۰٫۲ درصد کربن، ۰٫۵۵ درصد سیلیس و ۱٫۶ درصد منگنز می باشد.


کلمات کلیدی:

ورق کاویان، ورق گیلان، ورق قطعات، ورق درخشان، ورق اصفهان، ورق خرم آباد