Zinc

روی چیست؟

«روی» از جمله فلزات پرکاربرد و نسبتا فراوانی است که عمده ترین کاربرد آن برای گالوانیزه کردن است. ایران گرچه از نظر ذخایر روی جایگاه ویژه ای دارد اما تنها یک درصد از تولیدات کل جهان را بر عهده دارد. عمده تولیدات روی پس از مصارف داخلی، صادر می شود .

"فلز روی" با علامت اختصاری (Zn) به عنوان بیست و چهارمین عنصر فراوان در طبیعت، فلزی براق و مایل به سفید - آبی است. این فلز در بیشتر دماها سخت و شکننده است اما در دمای بین 100 تا 150درجه سانتی گراد قابلیت شکل گیری پیدا می کند و در دمای بالای 210درجه سانتیگراد، دوباره شکننده می شود و با ضربه می توان آن را پودر کرد. چگالی روی نسبت به آهن کمتر است و دارای ساختار بلوری 6ضلعی است. در خاک، هوا، آب و غذا مقادیری روی وجود دارد. همچنین این فلز رسانای مناسب الکتریسیته است.


روش های استخراج روی

به طور کلی برای استخراج روی از دو روش پیرومتالوژی و هیدرومتالوژی استفاده می شود که روش اول به دلیل انرژی مصرفی بالا شامل هزینه های زیادی است. بنابراین در ایران تنها از روش هیدرومتالوژی برای استخراج این فلز استفاده می شود. در این روش که به آن استخراج «تر» نیز گفته می شود، کانه را حل و مواد زاید آن را حذف می کنند. در این بین پس از استخراج روی از معدن و تعیین درصد میزان روی، کانه های حاوی روی به صورت کنسانتره مایع دپو و سپس طی فرآیندی به ورق تبدیل می شود. ورق روی نیز با حرارت بالا ذوب و در نهایت به شمش روی تبدیل می شود.


فلز روی چه مصارفی دارد؟

این فلز یکی از رایج ترین عناصر در پوسته زمین و از زمان های قدیم توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته است. روی امروزه کاربردهای گسترده ای به ویژه برای کشورهای در حال توسعه دارد. کاربرد اصلی روی در گالوانیزه کردن آهن و فولاد است که با ایجاد پوششی از روی، از آنها در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. بیش از نیمی از کاربرد روی برای گالوانیزاسیون است. همچنین از روی می توان در ترکیب با سایر فلزات آلیاژ (به ویژه برنج و برنز) تولید کرد. آلیاژ روی تقریبا 17 درصد از مصرف جهانی روی را تشکیل می دهد. از این فلز در تولید باتری ها و حتی لاستیک نیز استفاده می شود. از نظر سلامتی، روی برای بدن انسان اهمیت زیادی دارد و کمبود روی می تواند باعث بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی شود. به طور کلی از فلز روی در صنعت برای ساخت رنگ ، تولید لاستیک، وسایل آرایشی و صنایع داروسازی، پوشش کف، پلاستیک، چاپ پارچه، صابون سازی، باتری ، منسوجات، تجهیزات الکتریکی و دیگر تولیدات استفاده می شود.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی