milgrddd

فولاد و زیر مجموعه‌های آن را می‌توان به عنوان پرکاربردترین و مهم‌ترین کالاهای هر کشور به حساب آورد. تولید فولاد می‌تواند به اقتصاد و توسعه کشورها کمک چشم‌گیری کند. اگر هر کشور در حال توسعه بتواند میزان تولید و مصرف آهن‌آلات خود را تحت کنترل درآورد، می‌تواند به راحتی صنعت خود را پیشرفت و توسعه بخشد. حال باید بدانید که میزان مصرف سرانه آهن‌آلات در کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته بسیار با یکدیگر متغیر و به شکل قابل توجهی بالاتر است. در عصر جدید از محصولات فولادی می‌توان در صنایع زیادی استفاده کرد که یکی از پراهمیت ترین آن‌ها میلگرد می‌باشد.


میزان تولید میلگرد در کشور

تعداد کارخانه‌های تولیدکننده فولاد، الخصوص میلگرد در ایران قابل توجه است و به مین خاطر است که ایران در میان کشورهای تولیدکننده فولاد خام رتبه چهاردهم در جهان را دارد و جزء 15 کشور برتر تولیدکننده فولاد در جهان به حساب می‌آید. اما در زمینه صادرات  نتوانسته جزء 20 کشور صادرکننده جهان باشد.، که علت اصلی آن سیاست‌های دولت است. زیرا که دولت برای رشد و ترقی صنعت ایران، الویت را پوشش‌دهی نیازهای داخلی در نظر گرفته است و در صورت اضافه بودن تولیدات، مابقی را برای صادرات در نظر می‌گیرند. به این دلیل است که ایران برخلاف تعداد بالای کارخانه‌های تولید فولاد و رشد جالب توجه اش در این زمینه، اما هنوز در لیست جدول 20 کشور برتر در زمینه صادرات فولاد نیست.

میلگرد‌ یکی از مصالح پراهمیت در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود که میزان فراوانی و کیفیت تولید آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در ساختمان‌سازی و قیمت نهایی ساختمان داشته باشد. از میلگردها در بتن‌های ساختمانی برای افزایش استحکام و قوای ساختمان استفاده می‌شود. سوال پیش میاد چگونه و چرا؟

همانطور که گفته شد میلگرد اصلی‌ترین بخش ساخت و ساز به حساب می آید. زیرا که بتن به تنهایی نمی تواند جلوی خطرهای احتمالی همچون زلزله را بگیرد، که این خطرها برای برج‌ها و آسمان‌خراش ها تهدیدات جدی‌تری هستند تا سازه‌های کوچک تر،  بنابراین استفاده از میلگرد در بتن به یکی از اصلی‌ترین موارد در ساختمان‌سازی تبدیل شده است. از همین جهت در زمینه تولیدات فولادی، تولید میلگرد از اهمیت بسزایی برخوردار است و بیشترین میزان فولاد تولید شده در هر سال به میلگرد اختصاص داده می‌شود.

40 درصد از کل میزان تولیدات فولادی در کل کشور به میلگرد اختصاص دارد. میتوان گفت حتی میزان تولید میلگرد در 3 ماهه ابتدایی سال 1400 به نسبت 3 ماه ابتدایی سال گذشته افزایشی 5 درصدی داشته است. همچنین تولید مقاطع طویل فولادی همچون تیرآهن، میلگرد، نبشی و ... در چهار ماه اول امسال برابر با 3 میلیون و 697 هزار تن بوده است که در مقایسه با پارسال رشدی 11 درصدی را داشته است.


میزان تولید سالانه میلگرد در ایران

ایران یکی از کشورهایی است که در آن تعداد کارخانه‌ها و رقابت در تولید فولاد چشمگیر است. به شکلی که حدود 25 میلیون تن فولاد در کارخانه‌ها تولید شده که 12 میلیون تن از آن‌ها صرف سازه‌های داخلی و مابقی صادر می‌شوند.

تولید میلگرد امسال به نسبت سال‌های گذشته رشد 22 درصدی داشته است.