produced

پروفیل زد (z) چیست؟

پروفیل، یکی از انواع مصالح ساختمانی است که در یک طول معین، مقطعی کاملاً ثابت دارد. پروفیل‌ها به دو دسته‌ی کلی باز و بسته تقسیم می‌شوند. محصولاتی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و میلگرد از انواع پروفیل باز هستند و محصولاتی مانند لوله و قوطی، جزء پروفیل‌های بسته محسوب می‌شوند.

پروفیل زد که به نام «پرلین زد» نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع مصالح ساختمانی است که شکلی مانند حرف انگلیسی Z دارد. پروفیل زد از انواع پروفیل‌های باز محسوب می‌شود.

پروفیل‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند؛ از ساختمان و درب و پنجره گرفته تا کاربرد در انواع نرده‌ها. به طور کلی می‌توان گفت که این پروفیل، حضوری پُررنگ و اساسی در حوزه‌ی ساختمان‌سازی دارد.


پروفیل زد چگونه ساخته می‌شود؟

پرلین زد، حاصل نورد گرم است و فرآیند تولیدی نسبتاً پیچیده دارد. نحوه‌ی ساخت پروفیل زد، به این شکل است:


در قدم اول، رول‌های فلزی وارد کارخانه می‌شوند و به سمت دستگاه بُرش سرازیر می‌شوند تا در سایزها و ابعاد متفاوتی بُرش بخورند.

در قدم دوم، ورق‌های بُرش‌خورده، در دستگاه مخصوص ساخت پروفیل زد قرار می‌گیرند؛ در فرآیند شکل‌دهی، خم‌های متعددی در هر ورقه ایجاد می‌شود. (این خم‌ها در ضخامت یا سایز اولیه‌ی ورق، هیچ تاثیری ندارد.)

در قدم سوم، پروفیل از قسمت دیگر دستگاه که مخصوص بررسی شکل و مقطع است، عبور می‌کند تا در مقاطع متعدد تولید شود و به شکل زد درآید.


در نهایت، هر کارخانه، متناسب با درخواست و نیاز خریدار، پروفیل‌های زد را پانچ می‌کند و چرخه‌ی تولید به پایان می‌رسد.


پروفیل زد در چه ابعادی تولید می‌شود؟

پروفیل‌های زد بر اساس نیاز مشتری، در سایز و ابعاد مختلف، شخصی سازی می‌شوند و با یک گستره‌ی متفاوت از نظر سایز، به بازار عرضه می‌شوند. مشتری‌ها نیز بر اساس نیاز خود، سایزهای متعددی را سفارش می‌دهند.

هر پیمانکاری بر اساس ابعاد ساختمان یا میزان باری که اسکلت ساختمان باید تحمل کند، به پروفیل خاصی نیاز دارد. محاسبه‌ی پروفیل مورد نیاز، از جمله مسئولیت‌های مهندس ساختمان است.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که پروفیل، نهایتاً تا یک سایز خاصی قابل ‌عرضه است؛ ابعاد زیر، نهایت سایزهای تولید پروفیل هستند:


1- حداکثر طول برای یک پروفیل زد = 16 هزار میلی‌متر

2- حداکثر جان برای یک پروفیل زد = 400 میلی‌متر

3-حداکثر بال برای یک پروفیل زد = 100 میلی‌متر


علاوه بر نکات بالا، حداکثر سختی ورق پروفیل‌ها هم تا سطح ST52 خواهد بود.

کشورهای تولیدکننده‌ی فلزات و پروفیل، استانداردها و مؤلفه‌های مخصوص به خود را برای تولید محصولات دارند؛ عمده‌ی محصولات موجود در بازار ایران نیز بر اساس استانداردهای کشورهای اروپایی تولید، سایزبندی و عرضه می‌شوند.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی