Calculate

آلیاژی با پایه آهن که کمتر از 2 درصد ساختار آن را کربن تشکیل می دهد، تحت عنوان استیل نام گذاری می شود. استیل گونه ای از فولاد آلیاژی است که مقدار عناصر نیکل و کروم موجود در آن در مقایسه با سایر عناصر تشکیل دهنده، بیشتر است. جالب است بدانید در صورتی که بیش از 10.5 درصد از فولاد را عنصر کروم تشکیل بدهد، فولاد حاضر را استیل استنلس می نامند. وجود این مقدار کروم در ساختار فولاد موجب ایجاد لایه ای نازک بر روی سطح فولاد، به هنگام خوردگی می شود. این لایه زمینه محافظت از فولاد را در خوردگی های بعدی فراهم نموده و بدین ترتیب موجب ترمیم آن خوردگی می گردد.

این آلیاژ را در دو دسته نگیر یا غیر مغناطیسی که از آهن، کروم، نیکل و کمتر از 0.1 درصد کربن تشکیل می شود و بگیر یا مغناطیسی که از آهن، کروم و کمتر از 0.1 درصد کربن ساخته می شود، تقسیم بندی می کنند.

لازم به ذکر است که در ساختار نوع ضد زنگ این آلیاژ، یا به عبارت دیگر استنلس استیل ها نیکل وجود دارد. به همین دلیل جذب آهن ربا نمی شوند. استیلی که فاقد نیکل بوده و بیش از 1.5 درصد آن را کروم تشکیل دهد، در مقابل خوردگی مقاوم بوده و ظاهری جذاب و دلربا دارد. این آلیاژ در برابر حرارت مقاومت بی نظیری از خود به نمایش گذاشته و ضمن دارا بودن عمر مفید بالا، به طور کامل قابل بازیافت می باشد.


وزن مخصوص استیل

وزن مخصوص یک ماده از ضرب وزن آن ماده در حجم آن محاسبه می شود. وزن مخصوص با نماد γ نمایش می دهند. در ادامه فرمول وزن مخصوص یک ماده آورده شده است:

γ= ƿ. g

در فرمول فوق الذکر، γ نشان دهنده وزن مخصوص ماده، ƿ نشان دهنده جرم واحد حجم یا به عبارت دیگر چگالی آن ماده و g نشان دهنده شتاب جاذبه زمین است که برابر مقدار ثابت 9.8 می باشد.

وزن مخصوص استیل بر اساس محاسبات انجام شده تقریبا 7.8 می باشد که گاها آن را رند کرده و 8 در نظر می گیرند.


ورق استیل

ورقی از مقطع های فلزی که با استفاده از فلز خالص استیل و ترکیب با عناصر دیگر به دست می آید، ورق استیل نامیده می شود. این ورق را که تحت عنوان فولاد ضد زنگ نیز شناخته می شود، در زمینه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. ورقه استیل در دو دسته بگیر و نگیر تقسیم بندی می شوند. گفتنی است که ورقه های نگیر بسیار پر کاربردتر و در عین حال پر طرفدارتر بوده و به تبع گران تر نیز می باشند. ورقه ها را در گریدهای گوناگونی نظیر ورق استیل 304، ورق 430، ورق 420، ورق 309، ورق 310، ورق 316، ورق 201، ورق رنگی و ورق طرح دار تقیم بندی می کنند.

ورق استیل مقاومت بسیار چشمگیری در برابر خوردگی دارد. سطح صاف و صیقلی این ورق موجب محبوبیت آن در زمینه ها و صنایع گوناگون شده است. ساخت سازه ها و مخزن های صنعتی، ساخت سیستم هایی به منظور انتقال مواد دارویی، تولید ظروف نگهداری شیر در کارخانه ها، پوشش بدنه و ... از مهم ترین کاربردهای این ورق می باشد.


روش محاسبه وزن ورق استیل

وزن این ورق را با استفاده از فرمول به سادگی می توان محاسبه کرد. این وزن یکی از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار بر قیمت این نوع ورق می باشد. همچون دیگر آهن آلات موجود، چگالی استاندارد ورق استیل معادل 7.86 است. پس از محاسبه وزن، عدد حاصل را به منظور تبدیل بر حسب کیلوگرم، بر 1000 تقسیم می نماییم. البته که ضخامت و عرض ورق بر اساس میلی متر و طول آن بر حسب متر جایگذاری می شود.

چگالی ورق * ضخامت * عرض * طول = وزن ورق استیل

با جایگزین کردن عدد یک به جای طول و عرض موجود در فرمول وزن ورق استیل، می توانید وزن هر متر مربع ورق استیل را به دست آورید.