Beam

تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن، از نورد گرم شمش فولادی تولید می گردد و با دو سطح مقطع، I و H در بازار موجود می باشد. تیرآهن IPE ، تیرآهن نیم پهن و استاندارد در ایران می باشد که کاربرد زیادی دارد. این تیر آهن طبق استاندارد اروپا تولید می‌شود. تیرآهن ها به لحاظ هندسی، دارای دو بال افقی و یک جان عمودی می باشند. جان تیرآهن در برابر تنش برشی و بال ها در برابر ممان خمشی مقاوم هستند. ضخامت بال و جان آن در تمام طول تیرآهن نیم پهن، ثابت است. تیرآهن نیم پهن ipe ، استاندارد ارتفاع آن، 80 تا 600 میلی متر برای تولید می باشد ولی در ایران سایزهای متداول و پرکاربرد آنها، 120 تا 300 میلی متر است. با توجه به ضخامت بال و جان و ارتفاع آنها، قیمت شان نیز متفاوت می باشد.


کاربرد تیرآهن IPE

تیرآهن ipe در ساختمان به صورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری استفاده می شود. از مشخصه های اصلی این تیرآهن اینست که اگراز بالا به دوسر این تیرآهن به آن نگاه کنیم، ضخامت بال‌های آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می‌باشد.

به طور معمول نقشه ساختمان هایی که توسط مهندسین کشورمان تهیه می‌گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا این نوع تیرآهن از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار است. و تیرآهن هایی که بر اساس استانداردINP تهیه و تولید می‌شوند بیشتر محصولات کشور چین و روسیه هستند.که مشخصه بارز آن ؛ نازکی بال‌ها در ابتدا و ضخیم شدن تدریجی آن در انتها می‌باشد، به طوری که اگر از سر تیرآهن به دقت به آن بنگرید شیب ملایمی را در ضخامت بال‌ها مشاهده خواهید نمود.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی