Acid sheet

ورق اسیدشویی چیست؟

ورق اسیدشویی دسته ای از ورق های پرکاربرد می باشد. به تغییراتی که طی آن چربی ها از روی ورقی که به وسیله نورد گرم به ضخامت مورد نظر رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق پاک می شود، اسیدشویی می گویند.  

ورق‌ اسیدشویی شده از ورق‌های سیاه (ورق های گرم نوردیده) ساخته  می‌شوند که طی فرایندی سطح رویی آنها اسیدشویی می‌شوند و زغال‌های روی سطح ورق و ذره ای از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و مقداری ظاهر ورق صیقلی می‌شود یعنی شبیه به ورق روغنی (سرد نوردیده) است که اکثرا به دو شکل رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند و در آن رول ها معمولا در دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر ساخته می شود ، همچنین این ورق های معمولا دارای سایزهای 1.5 تا 6 میلیمتر می باشند.


روش تولید:

قسمتی از محصول تولیدی در واحد نورد گرم به منظور شستشوی سطح ورق توسط اسید، به واحد اسیدشویی منتقل می شود. در خط های اسیدشویی رول ها پس از باز شدن توسط قرقره های بازشونده وارد حوضچه های اسید از نوع اسید کلریدریک شده و در آنجا برای اکسیدزدایی تمیز می شوند. این رول ها پس ازتمیز شدن و خارج شدن از مخازن اسید توسط آب شسته شده و با عبور از تونل هوای گرم خشک می شوند.پس از عملیات اسیدشویی بخشی ازمحصول به صورت کلاف اسیدشویی شده به بازارارائه و بخش عمده آن برای تولید محصولات سرد به واحد نورد سرد منتقل می شود.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی