columns

ستون فلزی چیست؟

ستونی است از سازه ی عمودی که در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود. ستون باعث می شود که سنگینی فشار ناشی از ساختمان، به فونداسیون و در نهایت به زمین انتقال دهد تا جلوی ریزش آن گرفته شود. برای برپایی هر ساختمانی نیازمند ستون می باشد.

تولید ستون ها با استفاده از مصالح مختلفی انجام می شود ولی مقبول ترین نوع ستون برای تمام ساختمان ها از فلز ساخته می شود. این محصول دارای انواع بی‌ شماری است که هر کدام با ویژگی ‌ها و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.در واقع یکی از اجزای مهم یک سازه ستون فلزی می باشد. این نوع ستون استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به همه ی انواع ستون بلوک، بتنی، سنگی، چوبی و غیره دارد. بنابراین از این محصول برای ساختمان هایی که نیاز به ستون برای تحمل بارهای سنگین دارند استفاده می شود.

این نوع ستون دارای انواع بی‌ شماری است که هر کدام با ویژگی ‌ها و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و بسته به کاربردهای خاصی که دارد در گروه های مجزا تقسیم بندی می شود.

1- انواع ستون فلزی براساس سطح مقطع

2- انواع ستون فلزی براساس اندازه و نسبت لاغری

3- انواع ستون فلزی بر اساس نوع بارگذاری


انواع ستون فلزی براساس سطح مقطع

سطح مقطع به معنای شکل هندسی ستون که برای کاربردهای متفاوت استفاده می شود. انتخاب سطح مقطع ستون توسط مهندسین براساس میزان بار وارد شده از طرف ساختمان انجام می شود.


ستون فلزی چهارگوش مستطیلی یا مربعی

اجرا و نحوه تولید این نوع از ستون فلزی به راحتی انجام می شود. این ستون معمول ترین نوع که اکثرا در ساختمان های چهارگوش استفاده می شود. معمولا از این ستون ها در ساختمان های چند طبقه، سوله و انبار، آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است حتما برای طرح اولیه ستون در فونداسیون اسکلت فلزی با تراز و طبق اندازه های درخواست شده باشد چون در غیر این ‌صورت ستون کج و ایمنی کل ساختمان زیر سوال می ‌رود.


ستون فلزی دایره ‌ای

این ستون ها به دلیل طراحی و ساخت ویژه ای دارند بیشتر برای نما و شمع کویی ساختمان استفاده می شود. برای حذف لبه ها و افزایش زیبایی ساختمان ها از ستون دایره ای استفاده می شود. برای برپایی ستون همچنین نما در تراس ها و ایوان ها و سالن های کنفرانس استفاده می شود. برای ساخت ستون دایره ای فلزی از پروفیل قوطی در قطر و ضخامت متفاوت استفاده می شود.


ستون فلزی شکل L

از این نوع ستون برای گوشه های دیوارها و دیوارهای مرزی استفاده می شود همچنین لازم است بدانید که این ستون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. نکات اجرایی این ستون شکل L شبیه به ستون چهارگوش است.از انواع پروفیل های نبشی و میلگرد در سایزها و ضخامت های مختلف، برای تولید ستون فلزی شکل L استفاده می شود.


ستون فلزی شکل T

طراحی این ستون شبیه ستون چهارگوش می باشد فقط نکات اجرایی آن متفاوت است. برای طراحی این نوع ستون از انواع تیرآهن، میلگرد و نبشی در اندازه های متفاوت استفاده می شود. از این ستون برای ساخت پل ها و و طرح های خاص مدرن امروزی استفاده می شود.


ستون فلزی شکل V

برای فضاهای ذوزنقه ای شکل از این نوع ستون استفاده می شود، طراحی این ستون بسیار خاص می باشد. برای تولید این ستون ابتدا تیرآهن را خم می کنند با ایجاد یک برش مثلثی تا به شکل V دربیاید. بنابراین برای ساخت این ستون به تیرآهن و نبشی نیاز است.برای بلند کردن این ستون با انجام الزامات طراحی به اضلاع آن اضافه می شود همچنین برای افزایش ضخامت از میلگرد، نبشی و ناودانی استفاده می شود.


ستون فلزی شش ضلعی

این ستون به وسیله ی نبشی فرم داده می شود و همچنین دارای شش گوشه می باشد. برای طراحی ساختمان های خیلی خاص و برای تزئین جاهای مختلفی مثل سالن ها و ایوان ها از این ستون استفاده می شود که نیاز به طراحی بسیار دقیقی دارد.


ستون ‌های فلزی شکل وای Y

این محصول با انجام محاسبات دقیق سازه ای ساخته و اجرا می شود که طرحی بسیار ویژه می باشد. این نوع ستون می ‌تواند ترکیبی از ستون ساده مربعی و ستون نوع V باشد و همچنین می‌ تواند با توجه به نظر مهندس و طرح وی به ‌صورت یکپارچه ساخته شود. برای محکم کردن اعضای خمشی این ستون از اتصالات محکم فولادی، پیچ و میخ های فولادی استفاده می شود. برای ساخت پل های معلق که همیشه لرزش دارند بر اثر رفت و آمد ماشین ها، استفاده می شود چون این ستون به انواع لرزش ها و تکان ها مقاومت بیشتری دارند.

اجزای فلزی تشکیل دهنده این محصول نبشی، ناودانی، تیرآهن‌ و میلگرد می باشد.


نصب ستون فلزی

انواع ستون فلزی بر اساس اندازه و نسبت لاغری در این قسمت ستون های فلزی را می خواهیم بر اساس اندازه و ضخامت آن ها دسته بندی کنیم. ستون نباید خیلی بلند و خیلی کوتاه باشد و می ‌بایست نسبت بین اندازه و ضخامت در آن رعایت شده باشد. نسبت بین طول و ضخامت  برای ستون ها باید 12 در نظر گرفت چون این رقم با محاسبات دقیق به دست آمده است.


ستون فلزی بلند

ستون فلزی بلند ایمنی لازم را ندارد و با کمترین لرزش از وسط کج می شود و یا ممکن است اگر بار خیلی زیادی وارد شود با کمترین لرزش از وسط کج بشه یا دچار شکستگی شود. اگر نسبت طول موثر به ضخامت آن بیشتر از 12 باشد ستون بلند به شمار می رود.


ستون فلزی کوتاه

از این نوع ستون در ساختمان سازی به ندرت استفاده می شود چون با فشارهای وارده از سازه به راحتی خمیده و یا له می شود. به ستونی کوتاه گفته می شود که نسبت طول موثر به ضخامت جانبی ستون کمتر از 12 باشد. بنابراین از ستونی می توان در ساختمان سازی استفاده کرد که نسبت طول موثر به ضخامت جانبی 12 باشد، چون این رقم استاندارد برای ستون فلزی به شمار می رود.


انواع ستون فلزی بر اساس نوع بارگذاری

این بسته بندی برای ستون هایی می باشد که بر اساس نوع بار وارده تقسیم بندی می شود.


ستون محوری

عیب این ستون به این صورت است که بارهای عمودی سازه دقیقا بر مرکز ستون منتقل می شود که این موضوع از نظر سازه ای زیاد کاربردی و ایمن نیست. بنابراین استفاده از این نوع ستون به ندرت اتفاق می افتد. به عنوان مثال ستون های داخلی ساختمان های چند طبقه با بارهای متقارن از هر سمت، نوعی ستون محوری به شمار می روند.


ستون‌ با بار خارج از محور (تک محوره و دو محوره)

ستون هایی که برای لبه های سازه مورد استفاده قرار می گیرند و فقط از یک طرف با تیرآهن محکم می شوند نمونه ای از این نوع ستون می باشد. در این قسمت بار و فشار سازه بر محورهای X و Y وارد می شود که به آن ستون با بار خارج از محور گفته می شود.

اگر مرکز انتقال بار بر یکی تز محورها باشد به آن تک محوره و اگر بر هر دو محور انتقال شود به آن تک محوره و اگر به دو محور باشد به آن دو محوره می گویند.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی