hash

کاربرد هاش یا تیرآهن بال پهن (IPB)  بسیار شبیه به نوع معمولی این محصول است، اما باید در نظر داشته باشید این ۲ پروفیل را نمی‌توان جایگزین یکدیگر دانست و هر کدام با توجه به خصوصیاتی که دارند، در شرایط مخصوص به کار برده می‌شوند.

تیرآهن بال پهن یا هاش را می‌توان یکی از گزینه‌های محبوب در بین پروفیل‌های مورد استفاده در ساخت ستون و تکیه گاه‌های عمودی دانست. اتصال این پروفیل‌ها به یکدیگر و همچنین به مصالح دیگر بسیار آسان است، اما مهمتر از آن مقاوت بالای این مقطع فلزی است که تیرآهن هاش را به یک پروفیل پرکاربرد تبدیل کرده‌است و در صنایع بسیار مهم به عنوان یکی از مهمترین مصالح سازه‌ای شناخته می‌شود. ساخت بسیاری از ابر سازه‌ها در صنایع پل‌سازی، پتروشیمی، سد سازی و تمام سازه‌هایی که به دلیل طول زیاد نیاز به مقاومت بالا دارند، بدون استفاده از تیرآهن بال پهن غیر ممکن است و همین موضوع اهمیت حجم کاربرد هاش را چندین برابر می‌کند؛ بظوریکه قیمت هاش همواره یک از دغدغه‌های طراحان سازه‌های عظیم است. حجم کاربرد هاش در صنعت ساختمان به اندازه‌ای زیاد است که آن را به یکی از مهمترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است.


کاربرد هاش درصنایع مختلف

برای درک بهتر کاربر هاش یا همان تیرآهن بال پهن، ابتدا باید ساختار خاص این پروفیل و خصوصیات مکانیکی آن را بشناسید. تفاوت عمده این تیرآهن با نوع معمولی آن (IPB) در شکل سطح مقطع آن است. عرض بال‌ها در تیرآهن هاش بسیار بلندتر از تیرآهن معمولی است و به دلیل سطح مقطع بزرگتر تنش مکانیکی کمتری را منتقل می‌کند. یکسان بودن عرض بال و جان تیرآهن هاش باعث عملکرد بهتر آن در مقابل نیروهای خمشی و برشی می‌شود؛ همین موضوع باعث بهبود کاربرد هاش در ستون‌ها به خصوص ستون‌هایی با ارتفاع زیاد می‌شود. در نهایت باید بدانید اختراع تیرآهن هاش برای افزایش مقاومت سازه‌هایی با ارتفاع زیاد انجام شد و در واقع تقاضای بالا برای این پروفیل به دلیل کاربرد وسیع و با حجم بالای آن است و بدون شک بدون استفاده از این مقطع فلزی هیچکدام از سازه‌هایی که با تماشای عظمت آنها متعجب می‌شویم وجود نداشتند.


کلمات کلیدی: نبشی فولادی، ورق روغنی، ورق مبارکه اصفهان، ورق فولادی، میلگرد اصفهان، پروفیل اصفهان، ورق کاویان، تیرآهن ذوب آهن، هاش ذوب آهن، ورق گالوانیزه، ناودانی اروپایی